Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

E61 530d hiukkassuodatin ongelma? 01.10.2015 14:51 #2233

Hei!

530d:ssäni on palanut particle filter valo jo jonkun aikaa ja olen yrittänyt saada sitä regeneroitua ajamalla. Kun se ei onnistunut vein sen Bavariaan huoltoon ja laittoivat pakotetun regeneroinnin käyntiin, ajoin jonkunlaisen lenkin eikä onnistunut sittenkään. Sen verran tukossa kone on, että koneesta on lähtenyt tehoja (kuulemma mennyt johonkin "vikasietotilaan"). Regenerointiajon jälkeen arvot ovat edelleen korkeat 172,9/35 mbar ja 600/75 mbar. Huollosta sanoivat, että eivät suosittele autolla ajamista nyt ollenkaan, kone voi kuulemma leikata jopa kiinni. Onko näin, tietysti kone voi leikata kiinni muutenkin..?

No nyt pohdin mikä olisi järkevin ratkaisu. BMW:n alkuperäisosa maksaa yli 2000€ ja tarvikeosan mm. Osasuoralta saisi reilulla tonnilla (ei sisällä asennustarvikkeita), mitä lie sitten tarkoittaakaan. E-bayssa Saksasta orkkisosa olisi 550€, uskaltaiskos sellaisen tilata? Antakaapa viisaammat hieman neuvoa mikä olisi järkevin ratkaisu.

T: Arttu Rossi

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E61 530d hiukkassuodatin ongelma? 01.10.2015 15:29 #2234

Tuo DPF on kyllä totaalisen tukkeessa. Regenerointi ei mene päälle, koska antaa jo tyhjäkäynnillä aktiivisen vikakoodin liian korkeasta vastapaineesta. Yksi mahdollisuus on laittaa pakkoregenerointi päälle ja tasaisessa maantieajossa toistuvasti nollailee testerillä vikakoodia, niin regenerointi voi onnistua. Tässä tapauksessa en tuollekaan kyllä kovin suurta toivoa laittaisi. Ainut järkevä ratkaisu on DPF:n poisto ja ohjelmointi sen mukaisesti.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E61 530d hiukkassuodatin ongelma? 01.10.2015 21:29 #2237

Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksestasi Clavurion.

Pohdin itsekin tuota DPF:n poistoa ja sitä mikä merkitys sillä yleensä on auton toiminnan kannalta. Lähinnä mietityttää se, että muuttaako se esim. merkittävästi päästöjä, ja meneekö auto katsastuksesta läpi? Autossa on myös viritysohjelma ja jos auton moottorinohjausyksikön ohjelmoi poiston jälkeen kokonaan uudelleen niin se palauttaa auton vakioksi. Nämä ovat siis vain huollosta kuultuja asioita. Itse kuvittelisin ettei poiston jälkeen vaadita koko ohjausyksikön ohjelmointia, eikös sen voi ohittaa jotenkin? Kyse on tietysti merkkiliikkeestä ja heidän neuvoistaan. Olen tähän mennessä saanut sieltä ihan hyvää, tosin kallista palvelua :)

T: Arttu

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : arttu.rossi@gmail.com.

E61 530d hiukkassuodatin ongelma? 01.10.2015 22:30 #2238

Perussyy tuohon tukkoisuuteen lienee juuri tuo virisofta. Jos pöntön ottaa pois (ja ohjelmoi sen pois), ongelma poistuu, mutta autosta tulee paku = polkaisulla savupilvi perään, mielestäni lähes kuvottavaa. Lisäksi auto paikallaan käydesä alkaa haisemaan. Monia tuo ei kirjoittelujen mukaan häiritse, no, haiseehan kuorma-autotkin...
Toinen vaihtoehto on pestä se, ja tehdä sen jälkeen pakkoregeneroinnilla pesuajo. Tuolla on satu hyviä tuloksia eikä maksa kuin osan tuosta uuden pöntöön hinnasta.
lisäksi pitää muistaa, että hehkut, termarit ja kaasuläppä pitää olla kunnossa. Muuten ei pakopoltto mene päälle. Noista joskus takavuosina kirjoittelin Bemaristiinkin.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi FRM korjaukset, DME, DDE kloonaukset

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E61 530d hiukkassuodatin ongelma? 02.10.2015 12:46 #2244

Hmm no tuota jos softan tekijä osaa asiansa, niin savua ei juurikaan tule. Toki täyskaasulla hieman pölläyttää, eli ei mitenkään verrattavissa mannelavettiin tai pakuihin. Näin oli ainakin omassa 325d LCI, ja softan tekijä lienee Suomen parhaimmistoa. Seinäjoelta löytyy hän (AJ).

Nämä toki makuasioita, siinä missä kustannuskysymyksiäkin, mutta en näkisi itseäni kantamassa uutta pönttöä autoon varsinkin kun siinä jo virisofta sisällä.
Tosin itse laittaisin samalla uuden softan pöntön poiston yhteydessä, penkissä säätäen siitä saa juuri sellaisen kun haluaa.
Eli ehdottomasti pois vaan! ei tule vaikuttamaan katsastukseen mitenkään, kunhan pönttö jätetään paikalleen ja vain tyhjennetään.
E70 X5 35d M-sport
E36 318is

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : 6642.

E61 530d hiukkassuodatin ongelma? 26.11.2015 17:59 #2481

Moi, itselläni e60 173kw rieseli, siksi kiinnostuin pohtimaan asiaa. Mitä öljyjä olet käyttänyt, lähinnä herätti ajatusta, jos paloprosessin "öljy" sisältämä tuhka tukkinut suodattimen. Luonnollisesti sinulla ollut BMW LL 04 luokiteltua voitelua, mutta mielen kiinnosta, löytyisikö syy öljystä ja millaisilla tuhka arvoilla ollut öljy mahdollisesti tukkinut suodattimen?

Öljy yhtiöt ilmoittavat valitettavasti ainoastaan "tyypilliset" luvut joten heilumista luvuissa löytyy, joten koko totuus ei selvä ilman öljy analyysiä josta saataisiin tarkat lukemat.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E61 530d hiukkassuodatin ongelma? 28.11.2015 18:08 #2491

Perussyy tuohon tukkoisuuteen lienee juuri tuo virisofta..

Sanoisin että ei ole, vaan perussyy on termarit ja niiden toimimattomuus. Auton moottori ei ole lämmennyt pitkään aikaan siihen lämpötilaan, että poltto olisi käynnistynyt. Eli ihan ensin pitää varmistaa että moottori lämpenee mielellään yli 80 C:een.

Jos pöntön ottaa pois (ja ohjelmoi sen pois), ongelma poistuu, mutta autosta tulee paku = polkaisulla savupilvi perään, mielestäni lähes kuvottavaa. Lisäksi auto paikallaan käydesä alkaa haisemaan.

Jos ecu ohjelmoidaan oikein, ei pakoputkesta tule savua yhtään enempää kuin vakionakaan. Jos mosasta otetaan kaikki irti niin täyskaasulla savuttaa kyllä. Haju, jos jättää kat:n paikoilleen ei pakokaasujen haju muutu mihinkään alkuperäisestä. Jos kattikin poistetaan haju on tosiasia.

Toinen vaihtoehto on pestä se, ja tehdä sen jälkeen pakkoregeneroinnilla pesuajo. Tuolla on satu hyviä tuloksia eikä maksa kuin osan tuosta uuden pöntöön hinnasta.
lisäksi pitää muistaa, että hehkut, termarit ja kaasuläppä pitää olla kunnossa. Muuten ei pakopoltto mene päälle. Noista joskus takavuosina kirjoittelin Bemaristiinkin.

yllä myös tärkeät asiat jotka tulee varmistaa
F82 ///M4
exä:t: F20 M135 xDrive, E93 335i, E92 335i, E60 535D LCI, E61 535D, E34 530i

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E61 530d hiukkassuodatin ongelma? 28.11.2015 19:35 #2492

Ongelma poistuu kun otatte sen dpf:n pois ja ohjelmoitte sen kokonaan käytöstä pois.
F26 xDrive20d TwinPower

EX:E60 535DA M-Sport "Individual Moonstone metallic+Merino Platinum+PianoBlack"

-Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E61 530d hiukkassuodatin ongelma? 01.12.2015 15:08 #2504

Ongelma poistuu kun otatte sen dpf:n pois ja ohjelmoitte sen kokonaan käytöstä pois.


Trafin tulkinnan mukaan se kylläkin aiheuttaa katsastuksessa hylyn.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi FRM korjaukset, DME, DDE kloonaukset

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.196 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top