Eli kysymys on 05/1998 E39 523sen kampiakselin asentotunnistimesta. Niitä on tässä muutaman vuoden aikana vaihdettu useampi.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ? Ihmettelen vaan että mikä noita antureita rikkoo ? Onko laatu noin heikkoa vai mistä tuo mahtaa johtua ?
04/2012 (KL-varaosa - tarvike anturi)
11/2015 (KL-varaosa - alkuperäinen BMW)
05/2016 (KL-varaosa - takuu alkuperäisen tilalle)
11/2017 (VDO anturi)
05/2018 --> vaihto tulossa
Kuten listasta näkyy kärry syö noita antureita kuin leipää. Kun anturi alkaa hajoamaan niin oireet ovat samat eli sammuu lämpimänä pienillä kierroksilla esim. liikennevaloissa eikä lähde heti käymään. Joskus ei lähde käymään, pitää sahata jonkin aikaa jne. INPA:lla luettu vikakoodit moottorista joka kerta ja aina se sama vika eli 83 ”engine speed/crankshaft position sensor”. Kun anturin vaihtaa uuteen niin vika poistuu, kone pelaa ok eikä vikakoodeja enää tule moottorista.
Edellisellä kerralla kun anturi temppuili 2017 tuli mieleen, että voiko oireet johtua hapettumisesta liittimissä, joten puhdistin liittimen imusarjan alla PRF 6-68 aineella huolellisesti, irrottelin ja laitoin kiinni liitintä useamman kerran, mutta eipä auttanut. Samat oireet jatkuivat jo samana päivänä. Heti kun vaihdoin anturin uuteen niin kaikki ongelmat hävisivät.
Mittasin varmuuden vuoksi vielä latausjännitteet ja ne pysyy hyvin 14V paikkeilla (1000 - 3000 rpm), eli jännitteet kai ok.
Saakos tuosta anturista muuten jotenkin mitattua onko kunnossa ?
Marko