Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 30.07.2021 13:15 #8094

Moottorissa havaittuja tuoreita toimintahäiriöitä. BMW E91 330xDA 2008

1. Ajoittaista ja satunnaista nykimistä ajon aikana, yleensä tasanopeuksilla.
2. Ajoittain moottori ei ajossa reagoi kaasupolkimen painamiseen mitenkään, eikä kulutusmittarikaan reagoi mitenkään
3. Välillä kaikki em toimii ihan normaalisti
4. Kun sitten pitää kaasupoljinta pohjassa useita sekunteja, niin moottori ja kulutusmittari alkavat heräilemään
5. Infotauluun syttyy jossain vaiheessa keltainen moottorin näköinen varoitusvalo
6. Motarilla vielä tämäkin, että rampilta kiihdytyksen yhteydessä täyskaasulla auto kiihtyi vain sataseen ja kulutusmittari ”jumittui” näyttämään 10 L/h kulutusta. Samaan aikaan kierrokset näytti noin 4000 rpm mutta vaihde ei vaihtunutkaan isommalle.
Olenko ymmärtänyt oikein, että automaatti vaihtaa isommalle kiihdytyksessä vasta kun joku nimenomainen vääntömomentti arvo on saavutettu ja nyt kun sitä ei saavutettu, niin vaihe ei vaihdu???
7. Viikko sitten katsastuksessa katsastusmies mainitsi, että onpa hyvät pakokaasujen päästöarvot 400 thk ajetulla autolla. No..h siellähän mitataan vain muutamaa asiaa pakokaasuista, ei kaikkea.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 30.07.2021 15:36 #8096

Nyt sain hyvän vihjeen tutulta korjaamolta ongelmiin. Ilmamassamittaimessa voi olla pölyä/likaa/yms, eli puhdistan sen ja katotaan sitten onko vika mennyt rikki toivotulla tavalla.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 07.08.2021 09:35 #8103

Nyt loppui nykiminen, kun vaihdoin uuden polttoainesuodattimen. Vanhalla sutilla oli kertynyt kilometrejä jo reilut 100 thkm, kun vaihtosuositus näyttäis olevan 60 thkm.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 07.08.2021 09:41 #8104

Tilasin uuden ilmamassamittaimen, mutta sitä odotellessa tein vielä yhden testin ja irrotin piuhat ko laitteesta. Nyt moottori toimii täysin ongelmitta ja myös reagoi välittömästi kaasupolkimen liikkeisiin.

Herääkin kysymys, että mikä tuon ilmamassamittaimen todellinen funktio on tässä moottorissa?

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 10.08.2021 18:10 #8106

Sain tänään postin kautta uuden ilmamassatunnistimen (Magnet Marell) jonka asensin paikalleen. Moottori toimii nyt niin kuin pitääkin, ainoa pieni ero käytössä on, että piuha irrallaan moottori reagoi himpun verran nopeammin kaasupolkimeen. Kulutuslukemissa en huomannut mitään eroja.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 12.08.2021 10:41 #8108

Herääkin kysymys, että mikä tuon ilmamassamittaimen todellinen funktio on tässä moottorissa?


Autossasi on lambdat, siksi tarvitaan tuo, jotta moottoria voidaan säätää tarkemmin päästöjen suhteen.
Jos IMM on rikki tai irrotettu, moottori menee vikatilaan.
Ihmettelen, jos kulutus ei YHTÄÄN ole noussut. Yleensä kyllä nousee kulutus.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi FRM korjaukset, DME, DDE kloonaukset

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 12.08.2021 22:55 #8110

No se kulutuksen mittaus tässä kohtaa ei ollut mitenkään tarkka, voi olla että jonkun desin/100 km kulutus on voinut nousta. Kiitos vastauksestasi, palaan vielä aiheeseen...

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 04.09.2021 14:32 #8117

Ongelmia vaan riittää. DPF eli hiukkassuodattimen varoitusvalo syttyi ja muutama päivän sen jälkeen laitoin puolikkaaseen tankkiin CRC:n DPF-puhdistusainetta pullollisen. Nollasin vikakoodit ja ajelin heti perään noin 100 km motarilla pitäen kierrokset +3000 rpm. Kun sitten nousin motarin rampilta, niin kone alkoi kakomaan siihen malliin, että pysäytin auton turvalliseen paikkaan. Muutaman käynnistyksen ja ihmettelyn jälkeen tilasin hinurin ja auto vietiin pajalle Kotkassa. Asentaja tutki läppärin kanssa autoa ja kävi ajelemassa kohtuullisen lenkin. Sain kirjallisen listan siivouksen jälkeen uusiutuneista vikakoodeista:

- 480A hiukkassuodatinjärjestelmä suodatin ylikuormittunut
- 481A hiukkassuodatinjärjestelmä suodatin ylikuormittunut
- 3FF0 ilmamassamittari poikkeama liian suuri
- 4BC7 imuilman lämpötunnistin katkos/maissa/plussaan oikosulku
- 4BC2 kuumakalvo-ilmamassamittari katkos/maissa/plussaan oikosulku
- 4BA1 imuilman lämpötunnistin impulssi liian alhainen
- 4212 hehkutulppa sylinteri 1 katkos
- 4222 hehkutulppa sylinteri 2 katkos
- 4232 hehkutulppa sylinteri 3 katkos
- 4242 hehkutulppa sylinteri 4 katkos
- 4252 hehkutulppa sylinteri 5 katkos/maavuoto
- 4262 hehkutulppa sylinteri 6 katkos/maavuoto

Aikaisempien häiriöiden jälkeen olen uusinut ilmamassamittaimen (Magnett Marel) ja nyt se jo herjaa reilun parin tuhannen kilsan jälkeen vikoja.
Asentaja näki läppäriltään, että automaattinen hiukkassuodattimen regenerointi on tapahtunut 2500 km sitten. Eli niihin aikoihin kun olin uusinut ilmamassamittaimen.
Pystyiskö joku asiaan vihkiytynyt lajitoveri avittamaan?
Ajatuksena mulla on, että tällä pirssillä pitäis ajella vielä parisataatuhatta kilsaa, kun on alustaa käyty läpi ja jarrutkin uusittu hiljattain.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 06.09.2021 08:25 #8118

No, tuossahan ne on listalla kaiki viat :)
Eli:
DPF on tukossa, todennäköisesti, koska IMM on rikki = ei osaa ajaa pakkopolttoa
Voi olla myös, että PDF:n laskennallinen ikä on tullut täyteen. Siis laskennallinen, ei todellinen
DPF:n tila selviää vain katsomalla vastapaineet. jos liian korkeat, sitten pesu. muuten riittää nollaus

IMM: nyt päästään perimmäisten kysymysten äärelle. Onko olemassa enää mitään hyvälaatuista tarvikebrandia tai ylipäätään toimiiko mitkään tarvikeanturit jne kunnolla.
Eli tuo IMM on mennyt rikki. Siinähän on myös lämpöanturi samassa. Tarkista nyt vielä, että johdot ovat ehjät (mittaamalla).
Uusi anturi pitää sitten kertoa autolle.

Ja M57:n perusjumppa = hehkut ja hehkuyksikkö rikki. Pihinä ehkä kannattaa ensin mitata hehkut, jos vaikka sattuisi pulla ja pelkästään hehkuyksikkö olisi rikki, ja kaikki puikot ehjiä. Noh, tämä arpa ei yleensä voita.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi FRM korjaukset, DME, DDE kloonaukset

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 06.09.2021 09:09 #8119

Kiitos taas Jaki, tutkin näitä tänään ja palaan asiaan

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 01.10.2021 09:14 #8143

No nyt alkaa elämä voittamaan auton osalta!

Auto oli korjaamon hoidossa kolme viikkoa ja monenlaista asiaa selvisi matkan varrella. Toki suurin osa tuosta ajasta kuluin tilattujen varaosien odotteluun ja myös asentajan aika oli ajoittain kortilla.

Autoon uusittiin:

- hiukkassuodatin joka oli pahasti tukossa, jopa niin pahasti että sitä ei voinut enää puhdistamalla saada kuntoon
- EGR venttiili joka oli jumittunut auki asentoon
- EGR venttiilin ohjaus solenoidi/venttiili
- kaikki hehkut
- hehkujen ohjausyksikkö

Nyt auto toimii kuin unelma ja myös se aiempi kaasupolkimen viive josta urputin, niin sekin ongelma on nyt pois. Eli auto ei ole ollut täydessä iskussa koko sinä aikana kun se on minulla ollut. Nyt lähtee kuin "hauki rannasta" tai "matkatoimisto Töölöstä" ...... ;-)

Jaa, että mitäs lysti tuli maksamaan? 2500,- €gee ja onko se sitten paljon vai vähän(?)

Laskin asian mielessäni näin:

- ostin autoon ajamisen iloa 200 thkm lisää, joka tekee 0,0125 €/km

Ps. Minulla oli kaverin vanha Audi laina-autona, jolla ehdin ajelemaan reilut 2000 km. Ei ole koskaan ennen tuntunut oma auto niin hyvälle kuin nyt kun sain sen takaisin arkikäyttöön. Tää ei ollut moite Audille vaan kehu Bemarille.... ;-)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 04.10.2021 20:29 #8150

Menikö sinne nyt tarvike DPF vai orkkis paikalleen? Onko vanha DPF vielä tallella? Todella harvoin ne saa semmoseen kuntoon, että ei regeneroimalla tai viimeistään mekaanisella huuhtelulla puhdistu.

Jäikö tuo Magneti Marelli MAF vielä paikalleen, vai vaihtuiko orkkista vastaava Bosch?

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E91 330xda 2008 moottorin toimintahäiriöitä? 04.10.2021 21:02 #8151

Tarvike DPF on asennettu, hintaa jotain vähän alle 500 €

Magnet Marell on nyt paikallaan, saattoi olla, että se orggis Bosch olikin ehjä. Mulla oli yleismittarin kanssa jotain ongelmia

Auto oli tosiaan 3 viikkoa pajalla ja alussa kerroin, että laittavat vanhat komponentit takakonttiin. Ilmeisesti oli joku tietokatkos toimarin ja asentajan kesken, kun olivat kipanneet vanhat osat metallikonttiin. Tai näin minulle kerrottiin, on sen verran tuttu kaveri tuo toimari, että en usko hänen valehdelleen. ;-)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.285 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top