Tällainen E9, BMW 3.0 CS vm -73 tuli hankittua 2012 joulukuussa.
Ajoneuvo on ensirekisteröity 30.6.1973 Saksassa. Jossakin vaiheessa,
auton mukana olevista papereista päätellen 1978, auto on myyty
Hollantiin, mistä minä sen ostin. Olin etsinyt 2002:sta, mutta sopivaa
ei tuntunut silloin löytyvän ja internettiä selatessa tämä osui silmiini.
Auto oli myynnissä aivan tavallisessa autoliikkeessä, muistaakseni
KIA diileri, mihin se oli tullut vaihdossa. Kävin keskustelua myyjän kanssa
ensin sähköpostitse ja kun hinta oli asettunut sopivalle tasolle, sovimme
tapaamisen liikkeeseen. Auton kori oli huonommassa kunnossa kuin
mitä kuvien perusteella oletin, mutta teimme kaupat.
Auto tuotiin rekalla Suomeen.
Talvella 2013 auton kori kunnostettiin ja maalattiin, sekä verhoiltiin
istuimet uudelleen. Korin väri on arktisblau metallic, ja
istuinten verhoilun väri valittiin mahdollisimman lähelle ovipahvien
väriä.
Kesällä 2014 rekisteröin auton museoajoneuvoksi ja hain
mustapohjaiset kilvet.
Talvella 2015 tehtiin moottorirevisio ja kunnostettiin kaasuttimet.
Auton kuntoonsaattamisessa ja ylläpidossa olen yrittänyt pitäytyä
alkuperäisessä, vaikka esimerkiksi moottorin osalta nykyaikaisen
moottorin vaihtaminen autoon olisi tullut edullisemmaksi ja
parantanut ajomukavuutta. Mutta CS on CS, kaasuttimilla eikä
ruiskulla. Yllämainittujen lisäksi on pikkuhiljaa tehty kaikkea muuta
mitä sisältyy vanhan auton ylläpitoon kuten kromauksia ja sähkötöitä.
Jatkossa eteen tulee mm. parannusta alustan osalta ja vaihdelaatikon
kunnostus. Mutta myöhemmin, tama kesä ajellaan näin.
Auto nähdään ainakin Vääksyn Mobilisti-illassa 7.7. ja mahdollisesti
13.6. Mobiliassa 70´s arjen klassikoissa & muuta kruisailua.
Olisi mukava vaihtaa kokemuksia muiden E9 ja E3 omistajien kanssa
vastaavanlaisen auton kunnostuksesta, ylläpidosta, varaosien hankinnasta,
ym.
Kimmo