Ongelma on jo käytännössä selätetty, mutta ennen kuin tilailen osia, on hyvä tarjota raadille tilaisuus johtaa harhaan.
E53 X5 siis alkoi temppuilemaan airbag-valon kanssa. Valo syttyi satunnaisesti, ja meni myös usein ihan itsestään poiskin. Pian huomasin, että valon ollessa päällä eivät ratin namiskat toimineet, kuten ei äänimerkkikään. Pari päivää sitten, temppuilun ilmetessä uudelleen, huomasin ohjauksessakin jäykkyyttä. Ensimmäinen veikkaukseni oli ollut ratin alla olevan kytkinkappaleen (slip ring) antautuminen. Nyt kuitenkin mm. Henkkaa konsultoituani ja nettiä kaiveltuani alkoi vaikuttaa, että tuo em. osa ei voi olla osallisena siinä että Servotronic päättää jämähtää korkean nopeuden rajoitetulle tehostukselle (se jäykkä ohjaus, siis).
Tässä vaiheessa on hyvä mainita etten ole vielä jaksanut laittaa autoa töpseliin, vaan diagnosointi on tapahtunut ihan KVG:llä.
Netistä löytyi sitten melkoisen koominen ohje - tai tapa diagnosoida. Vian heittäessä päälle, laske apukuskin aurinkolippa, peilin luukkua rämppäämällä sytyttä meikkipeilin valo ja tadaa - airbag-valon pitäisi kuittautua! Vaikutti vedätykseltä, mutta kokeilin autooni, ja näin todella tapahtuu.
Nyt vika on siis mitä ilmeisimmin paikantunut virtalukon pohjaan, jonka vaihtamalla pahan pitäisi mennä pois.
Tämä sama vianmääritys pätee tietääkseni myös E38-, E39- ja E46-korisiin. Ehkä muihinkin.