Tunnustan, että olen joskus sortunut siihen, että olen arvostellut jotain asiaa josta oma kokemus on pieni, ellei jopa olematon. Oikeastaanhan tuollainen on aika naurettavaa.
No, olen kirjoitellut oman mielipiteeni sähkäautoista ilman omaa kokemusta, tai no, todella pienellä kokemuksella.
Nyt on hieman enemmän jo todellistakin kokemusta, kun ajoin yhden ix:n Etelä-Ruotsista Turun kautta Uudellemaalle. Ajomatkaa tuossa tuli reilu 800km, eri tyyppisillä teillä sekä myös kaupunkiajoakin.
Ise autosta (ix50) en viitsi kertoa, koska auto ei ole oma, mutta ajamisesta ylipäätään ja nimen omaan lataamisesta.
Suorotuskykyhän tuollaisessa on luokkaa älytön. Sekin hyvässä ja pahassa. Ohitukset, mitä muutama tuli tehtyä Ruotsin maaseututeillä, vähintäänkin ripeästi. Sitten taas tasaisen nopeuden (sallituilla rajoituksilla) on varsin vaikeaa. Tällä kertaa nilkka ei krampannut siitä, etä pitä kaasua pohjassa, vaan siitä, että yritti pitää nopeuden suurin piirtein sallituissa. Pienenpienikin hipaisu, nosti nopeuden äkkiä +20km/h.
Ja sitten se lataaminen:
Juupa juu, unohtakaa kaikenmaailman autolehtien (Moottori, TM, Tuulilasi) hehkutus kuinka ihanaa on ajaa sähköautoilla. Epäilen, että nuo ovat saaneet jotain tukiaisia edellisen hallituksen tyttöjoukolta. Lataus nimittäin TEOREETTISESTI, on melkein hyväksyttävän nopeaa. Todellisuudessa tunnissa ei paljoa saa autoon sisään, miksi?
Siksi, että nuo tolpat eivät anna tai auto ota vastaan lähellekään maksimivirtaa tai sitten naapuriauto tolpalla (tai tolppa-alueella) nappaa osansa.
Minulal kävi tuuri siinä, että ylipäätään pääsin Ruotsissa tolpalle heti. Äpin lataamiseen ja sen toimivaksi saamiseen ei mennyt ihan tuntiakaan. Silti lataus katkesi parikin kertaa.
Suomessa ABC:n tolpista ei saanut lähellekään ilmoitettua virtaa tai sitten ei ollenkaan (huolto).
Siksi autoa ei voi ajaa lähellekään nollille, koska pitää jättää varaa, että meneekin jollekin toiselle tolppa-asemalle.
Toiintamatka, jep. josa ajaa koko ajan himmaillen tai rekan perässä. Tuollaisella ehkä pääsee normiajamisella 400km (300, koska pakko jättää varaa että löytää latauspaikan). mitenkähän talvella.
Sähköautoiluko valmista, sallikaa mun nauraa.