Syyskuussa ilmeni erikoinen vika. Noin 200 km rauhallisen ajon jälkeen pysähdyin ja auto oli pari minuuttia tyhjäkäynnillä, vaihteisto tietysti P-asennossa. Välittömästi sen jälkeen kun lähti uudelleen ajamaan, tuli ilmoitus "transmission fail safe program active" ja auto liikkui eteenpäin vain yhdellä vaihteella. Olisiko ollut kakkonen, kun kierroksia oli 40 - 50 km/h nopeudessa lähes 3000 rpm. Olin kapealla hiekkatiellä ja muutaman kilometrin päässä määränpäästä, joten ajoin perille saakka. Perillä pysäköitäessä pakki toimi normaalisti.
Sammutin virrat ja irrotin akunkengän vähäksi aikaa. Tämän jälkeen vaihteisto toimi koko paluumatkan normaalisti (300 km). Vaihdatutin Powermaticissa öljyt ja suodattimen heti kun se oli mahdollista. Suodattimessa oli pieni määrä hienonhienoa pronssipölyä. Tällä voi olla yhteys ilmenneeseen, tai sitten ei. Autoon oli vaihdettu noin 50 tkm aikaisemmin turbiini jossa yhteydessä kuitin mukaan oli mennyt uutta öljyä 10 litraa ja tietysti laitettiin uusi suodatin. Pohdittiin siellä Powermaticissa sitten, mistä tuo pronssipöly voisi olla peräisin. Yhdeksi vahvaksi syyksi arveltiin sitä, että se olisi peräisin siitä vanhasta hajonneesta turbiinista, eikä kaikki muju olisi poistunut laatikosta, koska öljyä oli käytetty vain 10 litraa. Sitä olisi voinut jäädä esim. lauhduttimeen. Toinen vaihtoehto on, että itse vaihteiston puolella joku laakeri on kulunut ja pöly irtoaa siitä. Powermaticin kaverin mukaan tässä vaiheessa ei oikein voi muuta kuin ajaa ja tarkkailla miten vaihteisto toimii. No nyt on ajeltu noin pari tuhatta kilsaa ilman ihmeellisyyksiä, vaihteisto on toiminut normaalisti.
Jostain keskusteluista löysin tietoa, että vaihteisto voisi mennä myös vikatilaan, jos abs-antureilta tulee vikatietoa. En tiedä onko tällaisesta kyse, mutta ajoittain on käynyt niin, että vakionopeudensäädin tippuu itsekseen pois päältä. Eikös sekin liity noiden antureiden toimintaan?
Jatketaan ajelua...
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring, E39 530dA touring