Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE:

E39 530dA touring vm. 2002 15.04.2023 11:51 #8745

Arnottit ovat olleet ongelmattomat.

Virtalukon pohja sen sijaan sanoi sopimuksen irti talvella. Kesken talvilomareissun kotiin päin ajellessa alkoi tulla monenlaista jännittävää virheilmoitusta check controliin ja kaikenlaisia valoja paloi mittaristossa kuin joulukuusessa. Laitoin tarvikeosan, Febi Bilstein. Aika näyttää kuinka kestää.

Tällä viikolla oli määräaikaiskatsastus ja päästömittaus. Ei huomautuksia.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 530dA touring vm. 2002 16.04.2023 08:18 #8747

Paljon on toukka nähnyt maantietä?
Muistaakseni kilsoja oli jonkun verran....
Useamman riisipaahtimen verran??? ;)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Miksu1973.

E39 530dA touring vm. 2002 17.04.2023 10:11 #8748

Tällä on ajettu nyt 357 tkm. Toin Saksasta 2012, jolloin mittarissa oli 136 tkm.

Ovien alareunat ja lokarien kaaret kukkivat, kosmeettista harmia siis. Tunkit paikat vielä kovat, mutta punertavat jonkin verran. Ne pitäisi hoitaa ennen kuin on liian pehmeää, mutta kun hitsaus ei kuulu omiin taitoihin... Pitäisi löytää joku osaava tekijä sille.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 530dA touring vm. 2002 17.04.2023 16:10 #8750

Tällä on ajettu nyt 357 tkm. Toin Saksasta 2012, jolloin mittarissa oli 136 tkm.

Ovien alareunat ja lokarien kaaret kukkivat, kosmeettista harmia siis. Tunkit paikat vielä kovat, mutta punertavat jonkin verran. Ne pitäisi hoitaa ennen kuin on liian pehmeää, mutta kun hitsaus ei kuulu omiin taitoihin... Pitäisi löytää joku osaava tekijä sille.


Eli kohta alkaa kierros numero 10 maapallon ympäri... ;)
Kukat kuntoon ja matka jatkuu mutkaista tietä näkymättömiin.....
Itse aikoinaan aloitin Bemaristin uran vm. 1990 E34, 518i: n puikoissa. Ostaessani ko. laitteen oli mittarissa 338tkm, rullasin itse kilsat 406tkm, ja vaihdoin E34 535i "isolohkoon". 518 tuli vielä ainakin pari kolme vuotta 6-tiellä säännöllisesti vastaan... :)
Itse jouduin reilun kolmen vuoden aikana vaihtamaan pakoputken takaänkkärin ja bensapumpun, oli kyllä luotettava peli tuo 518.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Miksu1973. Syy: Korjaus tekstiin

E39 530dA touring vm. 2002 19.11.2023 14:57 #8940

Syyskuussa ilmeni erikoinen vika. Noin 200 km rauhallisen ajon jälkeen pysähdyin ja auto oli pari minuuttia tyhjäkäynnillä, vaihteisto tietysti P-asennossa. Välittömästi sen jälkeen kun lähti uudelleen ajamaan, tuli ilmoitus "transmission fail safe program active" ja auto liikkui eteenpäin vain yhdellä vaihteella. Olisiko ollut kakkonen, kun kierroksia oli 40 - 50 km/h nopeudessa lähes 3000 rpm. Olin kapealla hiekkatiellä ja muutaman kilometrin päässä määränpäästä, joten ajoin perille saakka. Perillä pysäköitäessä pakki toimi normaalisti.

Sammutin virrat ja irrotin akunkengän vähäksi aikaa. Tämän jälkeen vaihteisto toimi koko paluumatkan normaalisti (300 km). Vaihdatutin Powermaticissa öljyt ja suodattimen heti kun se oli mahdollista. Suodattimessa oli pieni määrä hienonhienoa pronssipölyä. Tällä voi olla yhteys ilmenneeseen, tai sitten ei. Autoon oli vaihdettu noin 50 tkm aikaisemmin turbiini jossa yhteydessä kuitin mukaan oli mennyt uutta öljyä 10 litraa ja tietysti laitettiin uusi suodatin. Pohdittiin siellä Powermaticissa sitten, mistä tuo pronssipöly voisi olla peräisin. Yhdeksi vahvaksi syyksi arveltiin sitä, että se olisi peräisin siitä vanhasta hajonneesta turbiinista, eikä kaikki muju olisi poistunut laatikosta, koska öljyä oli käytetty vain 10 litraa. Sitä olisi voinut jäädä esim. lauhduttimeen. Toinen vaihtoehto on, että itse vaihteiston puolella joku laakeri on kulunut ja pöly irtoaa siitä. Powermaticin kaverin mukaan tässä vaiheessa ei oikein voi muuta kuin ajaa ja tarkkailla miten vaihteisto toimii. No nyt on ajeltu noin pari tuhatta kilsaa ilman ihmeellisyyksiä, vaihteisto on toiminut normaalisti.

Jostain keskusteluista löysin tietoa, että vaihteisto voisi mennä myös vikatilaan, jos abs-antureilta tulee vikatietoa. En tiedä onko tällaisesta kyse, mutta ajoittain on käynyt niin, että vakionopeudensäädin tippuu itsekseen pois päältä. Eikös sekin liity noiden antureiden toimintaan?

Jatketaan ajelua...
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 530dA touring vm. 2002 20.11.2023 19:18 #8941

Vakkari putoaa yleensä, jos renkasat luistaa vähänkin = liukasta.
Toki, jos apsianturit antaa vähänkin välillä härötiietoa = kuin lipsuisi, sama lopputulos.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi FRM korjaukset, DME, DDE kloonaukset

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 530dA touring vm. 2002 20.11.2023 19:52 #8942

Juu, tuo liukkaan kelin vaikutus oli tiedossa. Mulla vakkari on joskus tippunut pois ihan ilman liukastelua, yleensä kostealla kelillä, joskus ihan kuivallakin.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 530dA touring vm. 2002 23.11.2023 09:15 #8943

Viime talvena Webasto (yllätys yllätys) alkoi jälleen kiukutella. Inpan avulla selvisi, ettei sen vesipumppu toiminut, joten vaihtoon meni. Tuon jälkeenkin toiminta oli erikoista - välillä toimi, välillä ei. Eli vikaa, tai alkavaa vikaa, oli muuallakin. Eilen selvisi Webastoon erikoistuneella pajalla, että ohjainkortilla oleva lämpötila-anturi on rikki. Veden lämpötilana näkyi 125 astetta, joten järjestelmä ei lähde käyntiin, koska se olettaa ettei vesi kierrä.

BTCF:n puolella on valtavan pitkät viestiketjut Webastoon liittyvistä ongelmista. Sieltä löytyi tietoa, että tuon viallisen komponentin voisi korvata tietynlaisella NTC-vastuksella. Niinpä tarkoitus on hakea sellainen Partcosta ja kokeilla auttaako asiassa. Hintaa on 1,25 €, joten ainoa kustannus on käytännössä näpräykseen käytettävä aika.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 530dA touring vm. 2002 28.11.2023 14:50 #8947

Käväisin tänään askartelemassa kerhotallilla. Lämpötila-anturi ohjainkortilta pois ja tuo Partcosta haettu 0,2 W 10 kohm NTC-vastus tilalle. Ainakin direct modella lähti toimimaan. Aika näyttää toimiiko sitten muuten normaalilla tavalla.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 530dA touring vm. 2002 29.11.2023 17:17 #8950

Toivotaan että alkaa toimimaan. Osat ei ainakaan kalliit olleet :)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 530dA touring vm. 2002 11.04.2024 18:53 #9091

Eipä lopulta auttanut tuo vastuksen laittaminen webaston kortille. Laite toimi koko talven ihan milloin lystäsi, ilman mitään logiikkaa.

Vaihdoin vasemman etulokasuojan, kun kaari oli ruostunut niin pahoin. Kura muhinut siellä sisälokarin ja pellin välissä ja tehnyt tehtävänsä. Taiwanilainen tarvikelokari valmiiksi maalattuna toimituskuluineen 276€. Ei paha! Toki istuvuus ei originaalia vastaa ja sävyero yli 20 vuotta haalistuneeseen muuhun autoon on huomattavissa, mutta siltikään ei paha.

Tänään leima paperiin ilman huomautuksia. 380 tkm.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 530dA touring vm. 2002 18.04.2024 20:24 #9107

Alkuperäinen tuulilasi meni eilen vaihtoon. Joku viikko takaperin sorarekasta tuli melkoinen kivi lasiin ja taustapeilin kohdille pieni halkeama. Katsastuksessa tuosta ei tullut edes korjauskehotusta, mutta koska tuo vanha oli aika "hiekkapuhallettu", päädyin vaihdatuttamaan uuden.

Paikoilleen meni Nordglass-merkkinen tuote. Aika näyttää miten kestää, netissä tuo on heikoksi haukuttu.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.196 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top