Vaihdelaatikon toiminnassa yks jännä piirre pistää silmään.
Kun ajetaan vaihde D asennossa, about sama vaihde ja kierrokset on käytössä eri tilanteissa ajettiin tasanopeutta sitten vakkarilla tai jalalla.
Mutta
Asennolla DS käykin niin, että vakkarilla ajettaessa vaihteisto tuntuu haluavan käyttää isompaa vaihdetta, mutta usein heti kun vakkarin pudottaa pois, vaihtuu myös pienempi vaihde.
Ja tämä myös siis vaikka kaasua ei juuri ees painaisi. Näin ainakin nopeuksissa alle 80 km/h.
Eli jos esim ajaa 50 km/h D:llä, vakkari päällä tai pois ei tapahu juuri mitään, mutta sama DS asennossa toimii nii, että vakkari päällä kierrokset on ehkä 1600, ja kun vakkarin pudottaa pois, kierrokset nousee yli 2000 (eli siis vaihde vaihtuu pienempään). Ja heti kun vakkarin laittaa takasi päälle, vaihde vaihtuu isompaan.
Ei toki tee tätä kuin tietyissä nopeuksissa sopivilla kierrosalueilla.
Eli ihan kuin DS asennossa vakkarilla ajetaan eri moodissa kun ilman vakkaria.
Ei sillä, ihan fiksu, koska jos vakkarin pudottaa pois, yleensä onkin tarvetta ns. dynaamisemmalle ajomoodille.
Onko muut huomanneet samaa?
P.S.
8" näytöllä oleva android medialaite tuo jopa E60:n kivasti lähemmäs nykyaikaa. On lähinnä oma mieltymys mitä appeja siihen lataa.
Ite tykkään navina käyttää TomTomia. Herekin on ihan ok, mutta ei ole niin hyödyllinen kun ajelee ilman navigoinnin aktivointia.
Navigointitilassa molemmat täyttää tarpeensa mainiosti. Siihen kun on tottunut, ei edes lähikaupassa osaa käydä ilman että laittaa kartan pyörimään näyttöön.
Luulen että tähän Androidiin tulee päivityksiä jopa tiuhempaan kun BMW:n OEM naviin.
P.S.2
Ajomäärä nyt 192000, ja Limp mode on pysynyt poissa, ja kulku tuntuu mukavan virkeältä.
Jospa tästä vielä auto tulee.