Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE:

E60 523 iA -08 14.04.2022 17:11 #8348

Juuri näin. Puolisähkövatkaimella kun ajelee reilu 100 km/h comfortilla polttomoottorin voimin / sähkön apuvoimin, ja laittaa max e-drivelle, niin ei kyllä äänimaailma kabiinissa muutu mitenkään.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E60 523 iA -08 02.09.2022 23:25 #8495

  • Havis
  • Havis hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 316
Heinäkuun puolivälissä syttyi taas limp mode päälle, ja OBD lukijalla koodien lukuun. Koodi viittas pakopuolen VANOS ongelmaan, position retarded.

Jotkut tuning foorumilla veikkaili venynyttä jakopään ketjua, mutta itse perinteisesti aattelen ongelmien ratkaisua aina halvimman ja helpoimman ratkaisun kautta.
Hetken tuumin, ja pähkäilin, että retard on sama kuin jälkeenjäänyt, eli väärässä asennossa. Ja oletan että jos ketju on niin venynyt että antaa asentovikakoodia, luulis sen jo ääntelevänkin jo jonkin verran.

Ja asentoanturi varmaan antais ihan oman koodin, ni päättelin ongelman mahdollisesti olevan solenoidissa, joka ei sais ohjattua nokkaa oikeaan asentoon.
Solenoidin hinta oli n. 75,-, joten aattelin kokeilla sen uusimista pakopuolelle.

Helppo homma ku mikä, suurin aika meni ootellessa että kone jäähtyy sen verran ettei polta sormiaan vaihtotyössä.

Vaihdoin solenoidin, ja sen jälkeen on nyt ajettu n. 2kk ja 4000 km. Ja auto on pelannut paremmin kun koskaan. Suuttimien uusiminen yhdessä ton uuden solenoidin kanssa tuntui korjanneen 3v vaivanneen silloin tällöin toistuvan limp mode ongelman. Ehkä

Jospa se oli siinä. Kilsoja nyt n. 185000 km ja toivottavasti toinen mokoma vielä edessä.

Jos tohon nyt ei menis korjauksiin enää hetkeen lisää, nii alkais säästää ja suunnitella E3 / E32 tason harrastelaitteen investointia.
E3:ia ei taida enää löytää ku tuurilla, E32:ia sentään joitakin aina silloin tällöin pulpahtaa esiin.

t: nimimerkki KestoLotto vetämässä.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Havis.

E60 523 iA -08 01.04.2023 22:52 #8724

  • Havis
  • Havis hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 316
Vaihdelaatikon toiminnassa yks jännä piirre pistää silmään.

Kun ajetaan vaihde D asennossa, about sama vaihde ja kierrokset on käytössä eri tilanteissa ajettiin tasanopeutta sitten vakkarilla tai jalalla.

Mutta
Asennolla DS käykin niin, että vakkarilla ajettaessa vaihteisto tuntuu haluavan käyttää isompaa vaihdetta, mutta usein heti kun vakkarin pudottaa pois, vaihtuu myös pienempi vaihde.
Ja tämä myös siis vaikka kaasua ei juuri ees painaisi. Näin ainakin nopeuksissa alle 80 km/h.

Eli jos esim ajaa 50 km/h D:llä, vakkari päällä tai pois ei tapahu juuri mitään, mutta sama DS asennossa toimii nii, että vakkari päällä kierrokset on ehkä 1600, ja kun vakkarin pudottaa pois, kierrokset nousee yli 2000 (eli siis vaihde vaihtuu pienempään). Ja heti kun vakkarin laittaa takasi päälle, vaihde vaihtuu isompaan.

Ei toki tee tätä kuin tietyissä nopeuksissa sopivilla kierrosalueilla.

Eli ihan kuin DS asennossa vakkarilla ajetaan eri moodissa kun ilman vakkaria.
Ei sillä, ihan fiksu, koska jos vakkarin pudottaa pois, yleensä onkin tarvetta ns. dynaamisemmalle ajomoodille.

Onko muut huomanneet samaa?

P.S.
8" näytöllä oleva android medialaite tuo jopa E60:n kivasti lähemmäs nykyaikaa. On lähinnä oma mieltymys mitä appeja siihen lataa.
Ite tykkään navina käyttää TomTomia. Herekin on ihan ok, mutta ei ole niin hyödyllinen kun ajelee ilman navigoinnin aktivointia.
Navigointitilassa molemmat täyttää tarpeensa mainiosti. Siihen kun on tottunut, ei edes lähikaupassa osaa käydä ilman että laittaa kartan pyörimään näyttöön.
Luulen että tähän Androidiin tulee päivityksiä jopa tiuhempaan kun BMW:n OEM naviin.

P.S.2
Ajomäärä nyt 192000, ja Limp mode on pysynyt poissa, ja kulku tuntuu mukavan virkeältä.
Jospa tästä vielä auto tulee.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Havis.

E60 523 iA -08 10.07.2023 21:35 #8859

  • Havis
  • Havis hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 316
...
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Havis.

E60 523 iA -08 25.03.2024 08:25 #9073

  • Havis
  • Havis hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 316
Omistushistoriaa ja huoltokirjaa tarkemmin tutkiessa tuli mieleen kysymys, että

1. Onko tämä nyt Suomi-auto vai tuonti auto, mikäs sen määrittelee.
2. Onkos tää diplomaattiauto? ilmeisesti ei jos on ollut vaan jonkin MFA:n henkilön omassa käytössä ja henk. koht. rekisterissä.

Minusta tää on Suomi-auto, koska on ilmeisesti Suomen maahantuojan liikkeestä (Laakkonen HKI Mekaanikonkatu) uutena 28.07.2008 ostettu , ja todennäköisesti ns. suomi-varusteltu. Kaikki kirjat ja autossa olevat tarrat on Suomen kielisiä.

Mutta hetikohta oston jälkeen auto kai viety Itävaltaan. Suomeen auto on rekisteröity vasta 24.09.2013. Tämän MFA tyypin nimissä auto on ollut vuoteen 2015 saakka, josta Ilmeisesti Wienissä vuodet 2008 - 2013.

Ensimmäinen omistaja MFA:n palkkalistoilla ollut nainen (Ministry of Foreign Affairs), siis ulkoministeriö
Minä hankin tämän toukokuussa -19, ja välissä oli yks omistaja -15 ... -19

P.S ajomäärässä 200000 km meni rikki syyskuussa -23, nyt (maaliskuu -24) n. 204000 km.
P.S.2 Tämän perusteella ( Suomeen auto on rekisteröity vasta 24.09.2013) jokuhan vois markkinoida tätä "vuosimallina" -13...
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Havis.

E60 523 iA -08 25.03.2024 10:08 #9074

Tuohan on viety Itävältään sen aikaisilla tullikilvillä. Eli verovapaus auto kuten tuolloin oli tapana.
Eipä mitään ihmeellistä tuossa. "Suomi-autoksi" tuon voi laskea, tosin sillä ei enää ole mitään merkitystä käytettyiden markkinoilla. Ei ainakaan noin vanhan ollessa kyseessä.
Jännä, kun 2008 autoja oli tuotu käytettyinä jo aika tavalla, ja suomalaisetkin olivat oppineet, että säkkikangaspenkit ja kääntyvät etupyörät eivät olleet ainoat varusteet, joita BMW:hen sai ja aloivat hankkimaan/vaatimaan jo aika tavalla muutakin. Jos tuo on vielä karvalakki-Suomi-varusteinen.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi FRM korjaukset, DME, DDE kloonaukset

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.127 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top