Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

E39 2,2 käytt.ov.12/2001 cruise ei pysy päällä eli kytkin taitaa luistaa 12.04.2021 22:10 #8001

Käytiin Lapissa hiihtelemässä (900 km/sivu) kovalla kuormalla tuolla manuaalilootaisella E39:llä ja paluumatkalla huomasin usean kerran pidemmissä ylämäissä cruisen pomppaavan pois päältä asetuksesta 110km/t. Jo menomatkalla näytti jonkin kerran kierrokset joissain vetotilanteissa hypähtävän ja heti taas palaavan oikeaan tasoon. Taitaa meitin autosta luistaa kytkin vaikka ei ole ehditty pyöritellä sitä kuin 225000 km. Voiko sitä jotenkin säätää? Jos ei, niin mitähän maksaisi kytkin remontti uusilla palikoilla? Tarvitaanko erikoistyökaluja vai onko mahdollista korjata myös "Kaken ja Jani-Petterin autokorjaamolla"?

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : 7962.

E39 2,2 käytt.ov.12/2001 cruise ei pysy päällä eli kytkin taitaa luistaa 13.04.2021 06:48 #8002

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 257
Ei kytkimen luistaminen vaikuta vakkari poiskytkeytymiseen millään tavalla.

Jos ongelma oikeasti on vakkari pois päältä hyppääminen, kytkimen korjaaminen ei auta asiaa.

Eli onko ongelma kytkimen luistaminen vaiko vakkarin pois päältä hyppääminen? Kyseessä kaks aivan eri asiaa.

Kytkimen luiston luulis havaitsevan jo liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä

Tarkennetaan vielä että vakkarin poiskytkeytyminen tarkoittaa siis sitä että se vakkarin merkkivalon tila muuttuu ja vakkari vaati käyttäjän toimia uudelleen päällekytkemiseksi.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Havis.

E39 2,2 käytt.ov.12/2001 cruise ei pysy päällä eli kytkin taitaa luistaa 13.04.2021 20:49 #8005

Tänään yritin käytännön toimintakokeessa tutkia cruisen ja kytkimen toimintaa, mutta ei tullut vikatilannetta päälle eli cruise pysyi päällä. Olosuhteet eivät vastanneet vaatimuksia, sillä ajelin yksin eikä 80km/t-alueilla muun liikenteen seassa ollut juurikaan mahdollista revitellä. Yhden kerran oli mahdollista polkaista viitosella lisää hönkää kahdeksassa kympissä cruise pois kytkettynä ja siinä taas tuntui erittäin lyhyt nytkähdyksen tapainen ikäänkuin 0,45 sek kestävä tyhjä hetki, joka muistutti automaattilootasen (ei Bemarin) vaihteen siirtoa raatia isommalle. Ei kytkimen toiminnassa sinänsä liikkeelle lähdöissä ja vaihdoissa selviä vikaoireita tunnu. Meneekös tämä ihmetys nyt voimalinjaan vaihteiston jälkeen? Tarkkaillaan tilannetta.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 2,2 käytt.ov.12/2001 cruise ei pysy päällä eli kytkin taitaa luistaa 13.04.2021 21:04 #8006

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 257
Muistelen että näissä manuaalilaatikkoisisssa E39:eissä oli joku vaimennus tsydeemi kytkimessä, jolla oli tarkoitus tehdä vaihdoista mukavampia (Clutch Delay Valve).

Ja että jotkut ois noita järjestelmiä ohitelleet epämääräisen kumimaisen tuntuman takia. Jos näin vanhan äijä nyt näitä oikein muistaa...

Tossa jotain E46:n vastaavasta järjestelmästä:

www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=152060
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Havis.

E39 2,2 käytt.ov.12/2001 cruise ei pysy päällä eli kytkin taitaa luistaa 14.04.2021 08:21 #8009

Hmm, minä sen sijaan veikkaisin aloittajan kanssa, että jos kytkin luistaa hiemankin, niin se voisi cruisen pudottaa pois päältä. En tiedä miten tuo vakionopeussäätimen toiminta on ohjelmoitu E39:ssä, mutta voisin kuvitella, että kyllä moottorin kierrokset siihen vaikuttaa; ja nimenomaan kierrosten muutos.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 2,2 käytt.ov.12/2001 cruise ei pysy päällä eli kytkin taitaa luistaa 14.04.2021 10:36 #8010

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 257

Hmm, minä sen sijaan veikkaisin aloittajan kanssa, että jos kytkin luistaa hiemankin, niin se voisi cruisen pudottaa pois päältä. En tiedä miten tuo vakionopeussäätimen toiminta on ohjelmoitu E39:ssä, mutta voisin kuvitella, että kyllä moottorin kierrokset siihen vaikuttaa; ja nimenomaan kierrosten muutos.


Ite kyllä veikkaan että E39:ssä vakkariin vaikuttaa ABS antureilta saatu nopeustietoero eri pyörien välillä, jarru- ja kytkinpolkimien käyttö ja mahdollisesti luistoneston aktivoituminen ajon aikana. Eihän vakkari ees mee pois päältä jos lisää hetkeks kaasua ite polkimesta. Nopeus vaan kasvaa niin kauan kun polkee kaasua, ja heti ku polkimen vapauttaa vakkari korjaa nopeutta sen mitä pystyy.

Omassa LCI E60:ssä luistoneston lisäks vakkarin pudottaa ilmeisesti ajonvakautus, koska joskus lumirytelikössä auton heiluessa vakkari putoo pois päältä vaikkei vetävät pyörät varmasti sudi. Omissa E39:eissa ei muistaakseni ollu tommosta vahtia (eipä niissä tainnu olla koko ajovakautus tsydeemiäkää sen puoleen)

Omassa E60 vakkaria ei saa päälle lainkaan jos luistoneston ottaa pois päältä
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Havis.

E39 2,2 käytt.ov.12/2001 cruise ei pysy päällä eli kytkin taitaa luistaa 14.04.2021 11:00 #8012

Ite kyllä veikkaan että E39:ssä vakkariin vaikuttaa ABS antureilta saatu nopeustietoero eri pyörien välillä, jarru- ja kytkinpolkimien käyttö ja mahdollisesti luistoneston aktivoituminen ajon aikana. Eihän vakkari ees mee pois päältä jos lisää hetkeks kaasua ite polkimesta. Nopeus vaan kasvaa niin kauan kun polkee kaasua, ja heti ku polkimen vapauttaa vakkari korjaa nopeutta sen mitä pystyy.

Omassa LCI E60:ssä luistoneston lisäks vakkarin pudottaa ilmeisesti ajonvakautus, koska joskus lumirytelikössä auton heiluessa vakkari putoo pois päältä vaikkei vetävät pyörät varmasti sudi. Omissa E39:eissa ei muistaakseni ollu tommosta vahtia (eipä niissä tainnu olla koko ajovakautus tsydeemiäkää sen puoleen)


E60:ssa luistonesto on toteutettu täysin eri tavalla, pelkästään ohjelmoinnilla. Ja, kuten kirjoitit, siihen vaikuttaa DSC- yksikön tila (sutiiko/heittelehtiikö jne) luonnollisesti.
Ainakin alkupään E39.t olivat vain ASC:lla ja luistonesto tehtiin sähkömekaanisesti vaijerilla, aktuaattorilla ja ylimääräisellä kaasuläpällä. En tiedä mikä on tässä tapauksessa kyseessä.
Joka tapauksessa. kyse voi olla siitä, että moottorin kierrokset nousee -> vauhti nousee, mutta eipä nousekaan (kytkin luistaa) = virhetilanne, ja vakkari pois päältä.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.240 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top