Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

Ensikokemus G-sarjasta 23.09.2021 19:25 #8137

  • Agave
  • Agave hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 21
E92 vietti huoltopäivää ja sijaisautoksi arpa toi 330e xDrive Touring M Sportin. Kilometrejä autolla oli takanaan jo puolitoista sataa. Ensivaikutelma oli, että ovat sitten antaneet mulle videopelin. Ovathan enkooderit, näytöt ja softat toki edullisempia laittaa 100 000 autoon kuin fyysinen nappula joka toiminnolle. Ratti ei tuntunut nahalta vaan oli jotenkin kuivan, paperisen oloinen -pergamenttia? Sama tuntuma oli istuimissa ja liikkeessä esillä olleissa sisustan näytetilkuissa..

Pienen zoomailun jälkeen sain auton liikkeelle ja Turun motarille. Suorituskyky oli riittävä vaan ei mitenkään häikäisevä. Auton käsikirjan teknisissä tiedoissa ei kerrottu juuri muuta kuin auton mitat ja painot. Ehkä tehot, väännöt ja suoritusarvot eivät enää kiinnosta nykypenaristia - ainakaan markkinointiosaston mielestä. Toki arvot löytyvät atk -haulla mutta perstuntuma ei kyllä vastaa niitä. Ehkäpä autolla oli ajettu niin vähän, että akussa ei ollut potkua.

Eniten autoissa on mielestäni kehittynyt alusta. Verrattuna E92:een pintakovuus oli poissa mutta jousitus ei silti ollut mitenkään löysä. Motarin rampeissa uskalsi ajaa ihan hyvää vauhtia. Toisaalta hidastetöyssyissäkään jousitus ei tuntunut liian kovalta. Aikanaan E90 oli vakioalustalla eleettömämpi ja vauhdikkaampi vaikkapa Punkalaitumen ja Vammalan välillä kuin E46 Alpinan alustasarjalla. Tässä kehitys on jatkunut samaan suuntaan.

Adaptiivisen vakkarin ja kaistavahdin koin lähinnä häiritsevinä ominaisuuksina (joojoo vana mees).

Vaikka vakkarin tutkan rangen laittoi audiasentoon tahtoi auto hidastella liian innokkaasti. Toisaalta maksimiasetuskin tuntui moottoritienopeuksissa liian pieneltä turvaväliltä. Takapakkia on otettu vakkarin käyttöliittymässä. Siinä käytettävyys taisi olla parhaimmillaan vuosituhannen vaihteessa. Silloin oli vain napit lisää, vähemmän, pois ja takaisin ja niillä pärjäisin edelleen hyvin Jostain syystä BMW haluaa keksiä pyörän aina uudelleen ja joskus siitä tuleekin soikea. Välillä vakkari oli viiksessä ja välillä toisella puolella rattia. No, olihan E3:ssakin vilkkuviiksi oikealla. G21 tarvitsee näköjään 9 näppylää vauhdin vakiointiin.

Koska ajan tieliikennelain mukaisesti niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, reagoi kaistavahti jatkuvasti reunaviivan lähestymiseen ja vänkää vastaan.

Tuollaisen kinnerin listahinta on 59k€ joten meikäläisen on turha murehtia kehityksen suunnasta. Ajelen vain tyytyväisenä 11 vuotta vanhalla maatalousmoottorillani ja nautin Sonderaustattung 752:sta.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Agave.
  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.309 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top