BMW Tietoutta
BMW 2002 turbo - E20
 
BMW 2002 turbo
BMW 2002 turbo esiteltiin Frankfurtin IAA näyttelyssä vuonna 1973. Kyseessä oli maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen turbomoottorilla varustettu henkilöauto. Pyöräkaarien levikkeet sekä etuspoileri antoivat tälle erikoisamallille tunnusomaisen ilmeen. 2002 turbon tuotanto lopetettiin kesäkuussa 1975.

 
 
 
Tekniset tiedot
malli moottori 0-100 km/h huippunop. km/h valm. vuodet valm. määrä
2002 turbo M10 6.9 s 211 km/h 1/74-10/75 1 672
 
Valmistenumerot
malli valmistenumerot
BMW 2002 turbo 4 290 001 4 300 000
 
Muutokset
ajankohta malli muutos
9/67 BMW 1600 12 V sähköjärjestelmä, vaihtovirtalaturi, kallistettavat niskatuet
7/68 BMW 2002 Kaksoispiirijarrut
2/69 BMW 1600
kaikki mallit
Kaksoispiirijarrut, jarrutehostin
Nelivilkkujärjestelmä
3/69 BMW 2002 Kytkimen toiminta lautasjousella
9/70 kaikki mallit Itsesäätyvä kytkin (paitsi 1600), elastisesti ripustettu kardaaniakseli, radialrenkaat
4/71 BMW 1600
kaikki mallit
1600 nimettiin 1602:ksi
kuminen sivukylkilista, puskureiden "pystykävyt" kumisuojuksin, kolmipuolainen ohjauspyörä, uusi kojelaudan muotoilu, uudet mittaristopohjat, varoitusvalo käsijarrulle, -polttoaineelle sekä -rikastimelle, 200 W virran ulosotto kojelaudassa (savukkeensytytin), voimakkaampi tuulilasinpyyhkijän moottori, parannetut ja uudelleenmuotoillut etuistuimet, nelivaihteinen Borg-Warner vaihteisto täyssynkronoinnilla, keskitetty moottorintestausliitin
12/71 kaikki mallit Moottorin kierrosluvun rajoitin
1/72 kaikki mallit Kuuden vuoden puhkiruostumattomuustakuu
4/72 kaikki mallit Kierrettävä moottorin öljypatruuna
9/72 BMW 2002
BMW 2002tii
Puristussuhteen muutos 8.3 -> 8.5:1
Puristussuhteen muutos 9.5 -> 10:1
2/73 kaikki mallit Uusittava ruosteenestokäsittely vain joka toinen vuosi
9/73 BMW 2002 ja 2002 tii H4 halogeeniajovalot
9/73 BMW 2002 A Solex 32/35 DIDTA kaasutin
9/73 kaikki mallit Kokonaan musta etumaski, nelikulmaiset takavalot (paitsi touring), BMW merkin sijoituspaikka vaihtui tavaratilan kanteen, 5-tuuman vanteet, hallintalaitteiden uudelleensijoittelu sekä puujäljitelmä kojelaudassa, 4-puolainen ohjauspyörä turvakeskiöllä, parannetut etuistuimet, niskatuet sekä turvavyöt, yksiosainen ovipaneeli, vilkku-/valoviiksen sijoitus vasemmalle ja tuulilasinpyyhkijän oikealle, läpinäkyvä sulakerasian kansi, polttoainetankin tilavuuden nosto 46 litrasta 50 litraan, suurempi jarrutehostin, parannettu pakoäänten vaimennus
4/74 kaikki mallit L mallivaihtoehto lisävarusteena saatavilla (poislukien turbo)
2/75 kaikki mallit parannetut etuistuimet
6/75 BMW 1502 Takalasin sähkölämmitin, himmennetty taustapeili, 490 W laturi, alumiininen- ja alumiinipinnoitettu etu- ja takaäänenvaimennin
1/76 BMW 1502 Lisävarusteena saatavilla turvallisempi laminoitu tuulilasi
5/76 BMW 1502 Ruosteenestokäsittely ainoastaan 14- ja 36 kuukauden jälkeen ensirekisreröinnin jälkeen
 
Lisätietoja
 
Kuvia
 
BMW 2002 turbo
 
BMW 2002 turbo
 
BMW 2002 turbo
 
 
 
 
 
BMW 2002 turbo kojelauta
 
BMW 2002 turbon moottori
 
BMW 2002 turbo moottori
 
 
 
Palaa listaan

 

FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS FeedPinterest
Pin It

KERHOTUOTTEET

Scroll to top