www.hs.fi/autot/a1462766467121?ref=hs-autotekniikka-4
Samu Haber ja Niila tekivät BMW:n 100-vuotisbiisin – ”Jos olisi ollut Audi, olisi pitänyt laittaa isompi hintalappu”
”Jos joku ei tule konserttiin siksi, että mä ajan BMW:llä, niin on varmaan parempikin pysyä poissa”, sanoo Samu Haber
Sunrise Avenue -yhtyeen laulaja-kitaristi Samu Haber ja tämän suojatti Niila ovat tehneet rahakkaan diilin.
He laulavat BMW:n 100-vuotisjuhlakappaleen nimeltään A Hundred Years ensi syksynä Münchenin olympiastadionilla BMW:n kaksipäiväisillä juhlafestivaaleilla.
”Joo, on tämä suuri kunnia. Ja oma lempiautomerkki vielä, niin hieno juttu”, sanoo Samu Haber puhelimen toisessa päässä Tukholmassa.
Miten tässä näin pääsi käymään?
Alun perin Haberia oli pyydetty viime lokakuussa osallistumaan kisaan, jossa tarkoituksena oli säveltää kappale BMW:lle. Haber ei kuitenkaan päässyt osallistumaan kisaan kiireiden vuoksi.
Muttaartisti nimeltään Niila ( Niila Arajuuri ) pääsi. Kyseessä on suomalainen artisti, jota Haber on manageroinut viimeiset seitsemän vuotta.
”Kelattiin, että Niila oli juuri silloin Berliinissä tekemässä levyä, joten laitetaan se sinne”, Haber sanoo.
Niila osallistui ja kirjoitti kahden muun kaverin kanssa kappaleen – ja voitti kisan.
Sitten BMW:ltä pyydettiin, että Haber osallistuisi kappaleeseen laulamalla sen Niilan kanssa duettona.
”Yleensä biisit on niin rakkauslauluja, että ne on vaikea istuttaa kahdelle miehelle. Mutta tässä on ehkä enemmän sellaista ystävyysteemaa.”
Haber on osallistunut aikaisemminkin samantyyppisiin kisoihin, esimerkiksi James Bond -elokuvan tunnusbiisin kisaan.
Tilaaja osoittaa usein erinäisiä rajoitteita ja toiveita sille, millaisen kappaleen se haluaa. Mutta BMW oli kuulemma aika rento.
”Ne antoivat aika vapaat kädet. Ei ne liikaa taiteellisesti puuttuneet”, Haber sanoo.
Haberin oli helppoa lähteä leikkiin mukaan, sillä hän on ajanut jo kymmenen vuotta BMW:llä. Se on hänen suosikkiautomerkkinsä.
BMW-fanius lähti jo pienenä poikana lätkätreeneissä.
Haberin jääkiekkovalmentajalla ”Pekulla” oli punainen 316-coupé BMW, ja Haber ihaili valmentajaansa.
Pari vuotta sitten Haber vaihtoi pois 335-avobemarinsa. Nyt hän ajaa mustalla avomallisella BMW M4:lla.
Kyseessä on BMW:n M-virityspajan versio 4-sarjasta, eli se kaikista tehokkain ja näyttävin mallisarjansa yksilö.
”Siinä on sitä ajamisen fiilistä enemmän kuin vaikka Mersussa. Ja tietynlaista positiivista keskisormea. Isäni aina sanoi, että bemarikuskit ovat kokovartalokyrpiä. Hahhah! Siinä on vähän sellaista statementtia, enemmän rokkenrollia kuin muissa saksalaisissa autoissa.”
Niin, se Haberin isän kommentti.
BMW-kuskit eivät ole kaikkien suosiossa. Eikö Haberia pelota, että taiteilijan uskottavuus menee, kun yhdistää nimensä isoon autotehtaaseen ja sen myynninedistämiseen?
”Se on tätä päivää. Suomessa edelleenkin ehkä ollaan vähän varovaisia näiden brändien kanssa operoimisen suhteen. Vaikka on meillä hienoja tienraivaajia, kuten vaikka Elastinen.”
Haberin mielestä tällainen toiminta ei vie taiteellista uskottavuutta.
”Ei missään nimessä. Ehkä päinvastoin. Siinähän tulee kertoneeksi itsestään vielä enemmän kuulijoille. Toki sen pitää olla totta: jos kyseessä olisi ollut Audi, olisi pitänyt ehkä laittaa isompi hintalappu.”
Musiikki- ja taidepiireissä arvostetaan usein muunlaisia asioita kuin kalliita autoja.
”Pitäisi ajaa Kalliossa ja ajaa yksivaihteisella polkupyörällä – eikä siinä mitään, jos siitä tykkää. Mutta ei mun tarvitse yrittää miellyttää kaikkia siksi, että mun taide pärjäisi paremmin. Sellainen on ihan paskaa. Jos joku ei tule konserttiin siksi, että mä ajan BMW:llä, niin on varmaan parempikin pysyä poissa.”
Pohditaanpa:
BMW:n tilaama kappale. Kaksipäiväinen festivaali Münchenin olympiastadionilla, jossa Sunrise Avenue esiintyy pääesiintyjänä.
Kuulostaa rahakkaalta diililtä?
”Onhan se, ei noita ilmaiseksi kukaan tee. Meillä ja minulla on iso markkina-arvo siellä, mistä BMW on kotoisin. Totta kai näissä on normaaleja keikkapalkkioita ja studiopalkkioita huomattavasti isommat korvaukset. Mutta on tässä normaalia enemmän työtäkin.”
Rock-piireissä kiertää huhu, että Haber on aikoinaan harrastanut yöllisiä ajeluja ihan muut asiat kuin ajamisen ilo mielessään.
Hän kuulemma ajeli öisin ja napsi tyttöjä kyytiin.
”Joo, se oli tosin silloin ennen bändiaikoja, juuri kun olin saanut ajokortin. Ei ollut fyrkkaa mennä baareihin, niin se oli kivaa metsästää tyttöjä. Sitähän pitää kaikkien myöhäisteini-ikäisten tehdäkin.”
Ei taida enää olla ohjelmassa tuo sillä M4:lla?
”Hahaa! Ei enää. Siitä on varmaan 20 vuotta. Silloin mun oma autoni oli Datsun 100A. Ajat on muuttuneet positiivisempaan suuntaan. Ei tarvitse enää ajaa Datsunilla eikä etsiä liftarityttöjä.”