Oli jo hiukka pakko alkaa vaihtaa E39:iin etujarrupalat. Valo oli palanut pidemmän aikaa - ja olihan siellä vielä millin verran palaa jäljellä. Parhaimmillaan jopa 2 - 3 milliä. Olis niillä vielä muutama työmatka mennyt
Oliko sisemmät ja ulommat palat yhtä paljo kuluneet? Omassa pelissä kas kun 100 000 km ajon jälkeen sisäpalat loppu mutta ulommissa ainakin 6mm jäljellä. Satula vähän nahkea liikkumaan, eihän noin muuten vois oikeastaan käydä. Herkästi liikkuvalla satulalla olis varmaan samoilla paloilla ajanut sen 150 000 km.
Ja hankalan asiasta vielä teki se, että vaikka renkaita vaihtaessani on tapana tsekata palat, niin asia todellinen tila ei paljastunut, koska ulkoisella tarkastuksella näkee helposti vain ulomman palan kunnon, joka mulla oli siis ok.
Tuosta E39:n ajovalopolttimoiden vaihdon helppoudesta olen kyllä samaa mieltä yhdellä varauksella: Niiden O-tiivisteiden herkkyydestä kannattaa pitää huolta. Liian kuivat ja tiukat tiivisteet aiheuttaa helposti sen, että polttimon pidikettä takaisin laittaessa joutuu painamaan liian kovaa, ja umpion säätötanko saattaa napsahtaa poikki. Ite oon koittanut muistaa pitää nuo tiivisteet kevyesti voideltuina, niiden tankojen vaihto on kuitenkin sen verran työläs jobi ettei viiti ihan joka vuosi tehä.
Tosin noi säätötangot on muovia, ja kuumassa valoumpiossa (varsinkin Suomessa, kun on ajovalopakko, umpiot kuumuu ehkä suunniteltua enemmän) muovi haurastuu ajan kanssa ennemmin tai myöhemmin. Hyvä jos 10v kestää, omaan autoon ne jo kertaalleen on uusittu
Samoin tuo jarrupalojen riittoisuus ihastuttaa. Etupalat kestää sen 100 000 - 150 000 km ja takapalat 80 000 - 120 000 km ilman että jarrupidosta tarttee tinkiä. Ei huono.