Edellisestä 1000 km myöhemmin oli eräänä aamuna takaoven ikkuna väännetty pystylistaa vasten rikki ja autosta varastettu kaikkea mihin oli kurottamalla tuosta ikkunasta yltytty. Asialla lienee jotain piripäitä, joilla ei ole ymmärrystä siitä, mikä on arvokasta. Autossahan ei ollut varsinaisesti mitään kallista sisällä, mutta esimerkiksi alkuperäinen Siemens Bit II langaton gsm oli revitty väkivalloin keskikonsolin telakasta irti. Koko eject box oli tuossa hajonnut. Yhtä nappia painamalla olisi lähtenyt ehjänä mukaan... Takapenkki oli osattu kaataa ja tavaratilasta oli kurkoteltu vanhoja käsityökaluja. Siis aikamoinen vesiperä, varkaan näkökulmasta.
Monenlaista harmia tuosta tietysti koitui ja korjausoperaatio on yhä kesken. Pitää tunnustaa, että mulla on vahingossa tuossa vielä täyskasko. Mulla oli mielikuva, että olisin sen muuttanut osakaskoksi jo vuosia sitten, mutta se oli jäänyt tarjouspyynnön asteelle

. No nyt tuosta on ehkä jotain hyötyä.
Melko erikoista on ollut vakuutusyhtiön toiminnan hitaus. Vahinkoyön jälkeisenä aamuna soitin vakuutusyhtiöön ja sain luvan viedä auton espoolaiselle merkkikorjaamolle. Ei tullut tuossa vaiheessa muita pajoja mieleen. Tein rikosilmoituksen ja vahinkoilmoituksen. Lähetin lukuisia kuvia vakuutusyhtiöön. Kotona ei sattunut olemaan muuta teippiä kuin maalarinteippiä, joten laitoin sillä ja jätesäkillä ikkunan umpeen ja ajoin sen merkkikorjaamolle. Kun luovutin auton huoltoneuvojalle kerroin mitä oli tapahtunut ja että jouduin teippaamaan ikkunan maalarinteipillä. Pyysin, että huoltomiehet kävisivät saman tien ottamassa nuo minun laittamat teipit ja jätesäkin pois ja teippaisivat ikkunan umpeen ammattimaisesti. Huoltoneuvoja sanoi, että näin tehdään ensi tilassa. Seuraavana päivänä sain huollon esimieheltä sähköpostia, että hommaa aletaan hoitaa ja vahinkotarkastajaa odotetaan paikalle.
Sittenpä ei tapahtunutkaan mitään. Olin itse yhteydessä merkkikorjaamoon neljä päivää myöhemmin. Ei ollut vahinkotarkastaja käynyt. Kun viikko oli kulunut, sain viimein vahinkotarkastajan kiinni. Hän ei ollut vieläkään käynyt katsomassa autoa. Koska auto on 18-v vanha ja arvoltaan vähäinen enkä minä halua autoa lunastukseen, vahinkotarkastaja ehdotti halvempaa korjaamoa, missä auto myös saataisiin nopeammin työn alle. Tämä sopi minulle hyvin ja siirsin auton itse Olarinluomasta Kiviruukkiin Incariin. Oli ikävä yllätys kun menin hakemaan autoa merkkikorjaamolta. Ovessa oli yhä minun laittamat maalarinteipit ja jätesäkki. Mitäpä ne merkkikorjaamon asentajat olivatkaan tehneet? Teipanneet hieman ikkunaa pienemmän muovin siihen jätesäkin ja maalarinteippien päälle! En ymmärrä mitä on päässä liikkunut!
Incarissa korjaukset etenivät ripeästi ja vahinkotarkastajakin vihdoin vaivautui paikalle. Keskikonsoliin suostuin ottamaan puhelimen ja telakan tilalle tavallisen säilytyslokeron. Takaoven aurinkoverhoa ei ole vielä löytynyt. Takaoven maalipinta naarmuuntui varkaiden riehuessa. Lisäksi siihen tuli suurehko lakkavaurio, kun Incarin asentajat irrottivat auringonpolttamaa maalarinteippiä. Mielenkiinnolla odotan, tuleeko jotain vääntöä oven ulkopinnan korjaamisesta.
Auto on ollut korjaamolla tähän asti yhteensä 18 vrk. Kolmen vuorokauden omavastuun jälkeen vakuutusyhtiön keskeytysvakuutus korvaa 40 € / vrk, eli 600 € pitäisi tulla pelkästä odottelusta. Olisi luullut, että vahinkotarkastaja menisi kohteeseen vähän nopeammin?