Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: E39 530dA touring vm. 2002

E39 530dA touring vm. 2002 29.04.2017 17:33 #5099

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Näpräsin eteen uudet levyt ja palat paikoilleen, kaikki tilpehöörit myös uusiksi. Aten valmistetta, hyvin istuvat. Piti laittaa jo pääsiäisenä, mutta jäi roikkumaan.

Taakse pitää laittaa joku toinen kerta, osat jo hankittu sinnekin.

Mikä ihme siinä siinä on, että aina jotain menee mönkään. Nyt vasta IKH:sta ostettu 7 mm hylsykuusiokolo katkesi saman tien kun aloin avaamaan ensimmäistä liukupulttia. Meinasi tyssätä heti siihen, mutta onneksi löytyi tavallinen avain oikeassa koossa. Momenttiin en saanut nyt sitten laitettua, mutta yritin laittaa ranteella sopivasti kasaan.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 07.05.2017 16:09 #5130

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Vaihdoin tänään taakse jarruromppeet. Levyt, palat, käsijarruosat ja tilpehöörit. ATEn osia kaikki, paitsi käsijarrukengät Laakkoselta. Tosin voivathan nekin olla ATEn osia.

Muutoin homma kävi kuin elokuvissa, mutta repsikan puolen levy kinnasi pahasti käsijarrukenkiin. Meni tunti sitä irti nitkuttaessa!

Molemmin puolin kaikki käsijarruosat olivat tukevasti ruosteessa. Satulat ja rungot olivat putsauksen jälkeen ihan hyvät.

Käsijarrun käyn säädättämässä korjaamolla, koska en itse siitä pultinreiästä saa hammasratasta ruuvimeisselillä pyöritettyä. Se jousi istuu ratasta vasten niin napakasti, että en vaan saanut. Jätin sen löysälle, tehköön ammattimies säädön.

Kuvasta näkyy, että aika valmista kamaa oli.

Jouduin imemään noin 0,7 dl jarrunestettä pois. Määrä lienee normaali? Jarruneste on vaihdettu korjaamolla viime vuonna, kun joka kulmassa oli vielä kuluneet levyt ja palat. Tuolloinhan männät ovat olleet paljon enemmän ulkona satuloista.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 07.05.2017 16:11 #5131

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Kuvien lisääminen mennyt näköjään pädillä vaikeaksi. Noh, kai kaikki tietävät miltä ruostuneet jarruosat näyttävät...
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 12.06.2017 17:01 #5279

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Tänään tuli vaihdettua taakse koiranluut. Täytyy sanoa, että oli kyllä veemäisimpiä hommia pitkään aikaan. Miten nuo kuuluisi ilmaperällisestä touringista oikein vaihtaa? Nyt nylkytin kahdella kiintoavaimella onnettoman pientä liikettä. Kesti ikuisuuden, koska tilaa ei ollut nimeksikään ja alkuperäiset 15-vuotiaat olivat tukevasti ruostuneet. Irrotuslitkuja ruiskin ja annoin vaikuttaa.

Tuossa olivat tiellä niin iskari kuin taaempi tukivarsikin. Ehkä olisi pitänyt ottaa koko siipi korin puolelta irti roikkumaan, sitten olisi ollut tilaa. Hylsyä tuonne ei ollut toivoakaan mahduttaa.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 12.06.2017 17:07 #5280

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Kypsiä olivat. Vasemmalla ollut suorastaan hajosi käsiin.

Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 19.06.2017 22:54 #5297

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Tänään vaihdatutin taaksen kaikki neljä tukivartta. Iski laiskuus enkä alkanut hommaan itse. Ilmaperäisessä touringissa sen taaemman tukivarren vaihto vaatii vielä iskarin irrottamisen, joten ei kiitos. Reilu vuosi sitten vaihdoin takaiskarit ja se oli yksin tehtynä aika ikävä homma. Niinpä en halunnut siihen leikkiin uudelleen.

Nyt on alustassa kaikki uusittu, ei tutise / vapise missään nopeudessa. Ihanaa!
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 14.08.2017 17:26 #5460

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
hietase kirjoitti:
Jotain sain kuitenkin turattua, eli vaihdoin viallisen tummentuvan sivupeilin.

Ja tnään aamulla totesin, että repsikan puolen sivupeilin nesteet ovat yöllä valahtaneet. Kesti reilun vuoden pitempään kuin kuskin puoli, eli reilut 15 vuotta. Ihan ok. Pitää alkaa metsästämään ebaysta taas uutta.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 05.01.2018 23:35 #5752

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Joulun alla Webasto lopetti toimintansa. On kyllä kurja laite! Neljä vuotta sitten uusittu hehkutulppa ja vesipumppu alkuperäisillä osilla, ja nyt sippasi taas. Tuolloin korjattiin myös ohjainkortti, joka vaihdettiin vuosi sitten vikaantumisen vuoksi kunnossa olevaan käytettyyn. Nyt vikana on joko vesipumppu tai ohjainkortti. Laite pitää ottaa auki jotta syypää löytyy, vikakoodista sitä ei tiedä sanoa. Pumppu ei vaan käynnisty.

Päivä kevennys loppuun. Hain joulun alla Laakkoselta Olarinluomasta öljynsuodattimen. Ei ollut hyllyssä, vaan Puumalainen joutui tilaamaan sen Ruotsista. Edellinen oli myyty viime huhtikuussa ja se oli ollut viimeinen hyllyssä. Huvitti homma niin paljon, että tsekkasin kotona kuittimapin. Sen edellisen olen ostanut minä! Olen sitten Espoon viimeinen, joka hakee tällaiseen vanhaan malmikasaan öljynsuodattimen marmorilta :silly:
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 06.01.2018 16:30 #5753

  • Clavurion
  • Clavurion hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 91
hietase kirjoitti:
Päivä kevennys loppuun. Hain joulun alla Laakkoselta Olarinluomasta öljynsuodattimen. Ei ollut hyllyssä, vaan Puumalainen joutui tilaamaan sen Ruotsista. Edellinen oli myyty viime huhtikuussa ja se oli ollut viimeinen hyllyssä. Huvitti homma niin paljon, että tsekkasin kotona kuittimapin. Sen edellisen olen ostanut minä! Olen sitten Espoon viimeinen, joka hakee tällaiseen vanhaan malmikasaan öljynsuodattimen marmorilta :silly:

Nykyinen orkkis-suodatin on Mann. Itse pidän enemmän aiemmasta Hengst:in valmistamasta orkkisversiosta, jonka saa tarvikepuolelta Mahlen paketissa.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 07.01.2018 00:29 #5755

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Clavurion kirjoitti:

Nykyinen orkkis-suodatin on Mann. Itse pidän enemmän aiemmasta Hengst:in valmistamasta orkkisversiosta, jonka saa tarvikepuolelta Mahlen paketissa.

Joo, taisit toisella palstalla mainita asiasta jo aiemmin. Hyvä tietää, saapahan osan sitten tulevaisuudessa suoraan hyllystä.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 14.02.2018 15:58 #5912

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Kävin tiistaina vaihtamassa Webaston ohjainkortin. Tässä lyhyt ohje, jos suunnittelet samaa. Oma proseduuri ei välttämättä ole se paras, mutta...

1. Vasen etupyörä pois.
2. Irrota sisälokarin kiinnikkeet ja taivuta lokari pois tieltä pyörännavan etupuolelle.
3. Raota myös pohjan suojamuovia.
4. Avaa Webaston telineen ja auton korin väliset kaksi pulttia (10 mm).
5. Irrota Webaston pakoputki. Itse avasin liitoksen joka on noin 30 cm Webastosta taakse. 11 mm kiintoavain tähän.
6. Webasto irtoaa kun työnnät sitä jämäkästi kohti korin keskilinjaa.
7. Ota tarvittavat suojamuovit pois ja johdot irti.
8. Avaa ohjainkortin neljä ruuvia. Omassani oli torx 20 päällä, alkuperäinen on jotain muuta. Minulla oli jo entuudestaan vaihdettu kortti kertaalleen. Alkuperäiset ruuvit ovat lukitteella laitetut ja tiukassa, voi katketa. Minulla oli hapettuneet pahoin kiinni, mutta aukesivat kuitenkin.
9. Ohjainkortin keskellä on torx 15 ruuvilla vielä pidikesalpa, avaa se ja nosta vanha kortti pois. Varo vahingoittamasta tiivistettä.
10. Siirrä vanhasta kortista kortin alapinnalle pieni pehmustetyyny, jos uudessa ei sellaista tullut mukana. (En tiedä tarvitaanko tätä.)

Niputa laite takaisin. Ole huolellinen kun laitat ne kolme pienintä johtoa takaisin kiinni. Katso että niiden kumiset tiivisteet istuvat tiiviisti. Jos ne jää huonosti, vesi tulee siitä kortille sisään.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 25.04.2018 18:20 #6113

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Tilasin aiemmin talvella tuuninkikaupasta umpioihin pleksit. Molempien alkuperäisten umpioiden muovit ovat kuvan mukaisessa kunnossa. Tuolla tavalla erikoisesti krakeloituneita. Nuo tiheässä olevat "halkeamat" eivät oikeasti ole halkeamia. Ihan kuin tuossa olisi joku pinnoite, joka on kutistunut ja murtunut. En ole tällä tavalla kulahtaneita umpioita nähnyt yhdessäkään toisessa E39:ssä.

Kuvassa näkyy myös yksi todellinen halkeama, mistä lie kiven tai nastan iskusta tullut.

Ei tarvinut liittää tähän vaihto-operaation jälkeistä kuvaa, sillä en saanut vaihdettua pleksejä. Itse asiassa myin ne jo edelleen. Näitä umpioita on vissiin ihan sattumanvaraisesti kasattu sillä lämmössä pehmenevällä liimalla ja sillä ikuisesti kovalla. Ainakin BTCF:n palstalla on useampia mainintoja 2002 valmistetuista E39:stä, joissa lämmön avulla umpio on auennut helposti. Jopa samassa kuussa, eli 6/2002 valmistuneita löytyy, joissa on ollut pehmeät liimat. No arvaatte varmaan, että minulla oli ne ikuisesti kovat. Pidin kuvan umpiota puoli tuntia 95 asteisessa kiertoilmauunissa. Ei mitään vaikutusta, pleksi istuu kuin tauti.

Ei huvita mikään Dremelin vingutus, joten tämä taitaa olla tässä.

Ymmärtääkseni tuo halkeama ei vaikuta katsastuksen tulokseen, sillä pleksi ei vaikuta kuvioon, eikä umpioon kerry (vielä) juurikaan kosteutta. Ainakaan viime keväänä katsuri ei tuosta halkeamasta sanonut mitään, toki se oli hieman pienempi silloin.

En tiedä kehtaisiko tuota sivellä jollain läpinäkyvällä epoksilla? Olisi kyllä melkoista kötöstelyä... Ei se kuitenkaan noista yhtään törkeämmän näköistä tekisi :cheer:

Sylettäisi ostaa uusi Hellan facelif xenon-umpio kosmeettisten syiden vuoksi. Hintaa se +500 euroa. Vanhassa on kuitenkin heijastinpinnat kunnossa.
Liitetiedostot:
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 25.04.2018 20:44 #6114

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Ettei noi jäljet olis merkkejä jo kertaalleen tehdystä kiillotus & pinnotus korjauksesta? Mistäpä näitä tietää.

P.S.
Maksaa ne normi halogen umpiotkin maltaita Facelift E39:iin, eikä kuoria niin vaan vaihdeta erikseen, eikä tarvikkeina löydy kovin laajaa valikoimaa. Mutta toisaalta, jos autolla ajaa kuitenkin paljon pimeässä, ja autoa aikoo pitää jonkin aikaa, uusien umpioiden investointia voisi ehkä jotenkin järjellä perustella.

P.S.2
Luulen, että Suomen ajovalopakko (valot päällä aina kun autolla ajetaan), ja vahva pesuneste yhdessä syö ton pintamuovin suunniteltua nopemmin Suomen oloissa.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 25.04.2018 20:47 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 26.04.2018 10:25 #6115

  • Arnolds
  • Arnolds hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Kainuun jaos
  • Viestejä: 281
  • Vastaanotettu kiitos 3
Samanlainen ilmö kävi meillä viime talvena kun E60:n valoja laitettiin. Lakka pinnoite joka valoihin tuli meni kuivuessaan samalla lailla "halki" ja säröille. Lopulta uuden pitkän hiomisen jälkeen saatiin "paska" pois ja valot kuntoon.
-E60 535DA M-Sport "Individual Moonstone metallic+Merino Platinum+PianoBlack"

-Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 26.04.2018 15:54 #6117

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Korjaussarjan suojalakkaa laitettu liian paksu kerros, joka pinnan lämmetessä kutistuu? Voisko olla.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 27.04.2018 23:22 #6120

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Aloin tällaista epäillä itsekin eilen illalla ja suuntasin tänään ostoksille. Vesihiomapaperia karkeudella 1000 ja 2000, sekä Turtle Waxin umpioiden kunnostussatsi. Siinä on jotain liinoja ja hiomatahnoja.

Ajattelin ihan käsipelillä kokeilla. Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? Halpis epäkeskojen nopeus ei ole säädettävissä ja ne pyörivät liian nopeasti. Kallista ei viitsisi investoida, kun sillä tuskin paljon muuta käyttöä olisi, ja kaikki paikat on jo romuja täynnä.

Tuli myös sellainen mieleen, että jos tuossa tosiaan on jo joku tsi-pinnoite, uskaltaisiko käyttää maalinpoistoainetta? Mitähän umpion muovi siitä tykkäisi?

Hionnan jälkeen vissiin kannattaa laittaa 2K-lakka? Onko suosituksia tästä?
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 28.04.2018 10:26 #6121

  • Arnolds
  • Arnolds hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Kainuun jaos
  • Viestejä: 281
  • Vastaanotettu kiitos 3
Käsi pelillä ja kovalla työllä se lähtee.
Itselaitettiin sitten kalvot päälle kun se lakka homma meni viduiks.
-E60 535DA M-Sport "Individual Moonstone metallic+Merino Platinum+PianoBlack"

-Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 12.06.2018 18:04 #6219

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Sain hankittua ehjän kuskin puolen umpion. Tänään hioin molemmat umpiot vesihiomapaperilla (240 ja 400) mattapinnalle ja ruiskutin Colormaticin 2K-lakan päälle. Pullon kyljen ohjeen mukaan kaksi kerrosta kahden minuutin välein 20 cm etäisyydeltä. Kohtalainen jälki tuli, mutta lievä appelsiini jäi. Olisiko sitten pitänyt laittaa kolmaskin kerros, en tiedä. Pitää harkita, jos vielä varovasti jollain hiomatahnalla yrittäisi saada appelsiinipinnan pois.

Takaluukussa olevat takavalot kunnostin myös. Niissäkin on lievä appelsiini nähtävissä jos ihan läheltä katsoo, mutta se ei näy kauas. Ihan ok homma.



Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Viimeksi muokattu: 12.06.2018 18:04 : hietase.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 02.08.2018 00:15 #6318

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Valojen kunnostukseen sellainen lisäys, että ruiskutin pari kerrosta lisää seuraavana päivänä ja ihan kelvollisella lopputuloksella.

Havahduin jokin aika sitten siihen, ettei auto kulje mihinkään. Lähti kuin lehmä makuulta, alle 3000 kierroksen ei tapahtunut oikeastaan mitään. Vianhakuun virtuaalisesti toisen kerhon palstalla ja oikeasti auton alla. Löytyi vuotava välijäähdytin. Kaksi vuotta sitten tehty paikkaus oli pettänyt. Vaihdatutin korjaamolla uuden Nissensin kahden vuoden takuulla. Eihän se tilannetta muuttanut, kulkupuoli yhä kateissa. Vaimo käynnistämään autoa ja itse katsomaan liikkuuko turbon alipainekellon tanko. Ei liikkunut.

Seuraavaksi Continentalin kangaspäällysteistä alipaineletkua Fixuksesta ja tutkimaan tilannetta. Alipainesäiliöltä imusarjan yli tuleva pitkä letku oli rikki useasta kohtaa. Imusarja irti ja letku vaihtoon. Samaten rikki oli alipainesäiliön ja magneettiventtiilin välinen letku. Sen sijaan alipainekellon ja magneettiventtiilin välinen sininen letku oli ehjä. Auto käyntiin ja letku irti ja kas kummaa, alipainekellon tanko liikkuu. Auto nippuu ja koeajolle toteamaan ahtimen hento vihellys ja kotitalliin palanneet hevoset!
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 0.317 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top