Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: E60 523 iA -08

E60 523 iA -08 18.05.2019 20:36 #6943

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 228
  • Vastaanotettu kiitos 2
Ei se vaan näköjään onnistu olla pois merkin parista.

Tällä kertaa tällainen, 115000 km ajettu yksilö.





Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Viimeksi muokattu: 18.05.2019 20:37 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 21.05.2019 17:59 #6949

  • Mikko
  • Mikko hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 112
Onnittelut hyvästä valinnasta Savoon! Suora bensakuutonen ja takaveto, siinä on BMW:n sielu. Et tehnyt sitä virhettä, että olisit ottanut työkonemoottorisen (=diesel). :)
Freude am Fahren -mies
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 21.05.2019 19:03 #6950

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 228
  • Vastaanotettu kiitos 2
Jep. En minä oikein noista diisseleistä. Kaikki ollu mulla bensoja toistaiseksi, niin bemarit ku muutkin.

Eikös tämä N53 ole viimeinen vapari bensa rivikutonen bemarilta. Ja ilman ValveTronicia.

Tämä tuntus olevan lähes 100% vakio, tai en oo vielä huomannu mitään poikkeavaa.

Tyypilliset huoltokohtien hoitamiset edessä jossain välissä: Tuulilasi hankaantunut, ja jarrulevyt aika kuluneet, oisko jopa alkuperäiset.

Hyväpintaiset talvirenkaat vuodelta 2013, ja kesärenkaina jotku plinkplonk kiina-ihmeet (voi hyvät ihmiset sentään, että bemarissakin...)

Ihan pieni kuminauha efekti kaasuun reagoinnissa tuntuu pääasiassa liikkeellelähdöissä (ainakin D:llä ajaessa), mutta eipä tuo haitaa. Ja onhan tuossa varalla se DS-asento.

Joku vois sanoo että "paina pappa sitä Kaasua!"

Suomi-auto, joka kuitenkin oli ensivuodet -08 ... -13 Itävallassa. Joku ostanu työkeikalle lähtiessään itelle verovapaan auton Suomesta?

P.S.
Tykkäsin kyllä kovasti Focuksen 1.0 ecoboost 125 koneesta, hienosti veti ilman viiveitä vaikka 3 syl vaan olikin, ja turbo. Mutta vaimentaa tuo E60 ihan eri tavalla tien pinnan töyssyt yms. Bemarin kyyti on hyvin eleetön moneen muuhun verrattuna.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Viimeksi muokattu: 21.05.2019 19:19 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 22.05.2019 01:26 #6951

  • Mikko
  • Mikko hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 112
N53, jonka valmistus taisi loppua v. 2013, on käsittääkseni viimeinen vaparibensakuutonen BMW:llä. Päästömääräykset ilmeisesti ovat vaikuttaneet sen, että nykyisin kaikki Bemarin bensakoneet (M-malleista en ole varma) ovat turboahdettuja. Voivathan nuo pienemmät vajaasylinteriset etuvetorimpulat tuntua pirteiltä sinne nopeuteen 100 km/h saakka, mutta siihen se sitten päättyykin.

N53 ja E60 -yhdistelmä on luokkansa hiljaisin, siitä ei pääse mihinkään. Minulla meni omassa E60:ssä vajaan 180 tkm:n aikana kahdet jarrulevyt edestä soikeiksi (Zimmermann vaihto-osana). Jarrupaloja ei kulunut juurikaan, kun käsivaihteisessa käytin paljon moottorijarrutusta. Tuulilasin vaihdatin kerran alle puoleen Laakkosen hinnasta (yli 1200 eur). Viimeisenä vuotena N53:ssa oli mystisiä tyhjäkäyntihäiriöitä, jotka loppuivat vasta venttiilikopan vaihdolla. Samoin ruiskutussuuttimet piti vaihtaa (Saksasta Original Teile 6 x 200 eur, Laakkonen olisi ollut 6 x 300 eur). Muuten auto pelasi mukavasti, ja olin siihen erittäin tyytyväinen nimenomaan matka-autona.
Freude am Fahren -mies
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 22.05.2019 19:03 #6952

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 228
  • Vastaanotettu kiitos 2
Mikko kirjoitti:
...Viimeisenä vuotena N53:ssa oli mystisiä tyhjäkäyntihäiriöitä, jotka loppuivat vasta venttiilikopan vaihdolla...

Aiheuttiko venakoppa imuvuotoja vai mikä siinä oli ongelma?

Yhdeltä paikalliselta tuulilasien vaihtoon erikoistuneelta ammattilaiselta, jolla aikaisemminkin olen laseja vaihtanut kerran pari, kysyin alustavaa arvioita. Se sanoi arvioksi n. 500 egee. Liekkö pitävä vaiko vaan suuntaa antava arvio. Sama hinta oli E39 lasille, about.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Viimeksi muokattu: 22.05.2019 19:09 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 23.05.2019 00:18 #6953

  • Mikko
  • Mikko hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 112
Tuo venttiilikopan vaihdon syy - sen teetätin Laakkosella, ja kallista oli - jäi mysteeriksi. Laakkosella ei paljon kokemusteni mukaan selitellä vian syitä, enkä muistanut silloin muiden kiireiden vuoksi tentata asiasta. Mutta olennaista oli, että yhden poppakonstikorjauksen (ei auttanut, jos paljon maksanutkaan) jälkeen auto tuli kuntoon venakopan vaihdolla, joten pystyin myymään sen täysin kunnossa olevana eteenpäin. Tuulilasin vaihto (Saint Gobain) maksoi Helsingissä muutama vuosi sitten jotain 550 euroa, ei paha minusta Laakkosen hintaan verrattuna.
Freude am Fahren -mies
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 27.05.2019 19:48 #6963

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 228
  • Vastaanotettu kiitos 2
Sateella huomasin pyyhkijöiden kolahtavan suunnanvaihto kohdassa. Vaikea hahmottaa kumpiko sulka, joten tietty uusin molemmat.

No, ostin Valeot, ja eipä se oikean puoleinen (apukuski) uusi sulka mee varteen pohjaan saakka sit millään. Kuskin puolella ei ongelmaa, ja vanha (Bosch) meni takas oikealle no prblm.

No ostin Championit (muuta ei ollu paikallisessa varaosapisteessä tarjota). Vielä huonommin istuu se oikean puoleinen, ja vasen taas ihan OK.

Viimein KL-Varaosista ostetut Bosch AeroTwin meni paikoilleen kumpikin puoli, istuu ja toimii ääneti.

Onko noi varret oikeesti noin tarkkoja, vai onko noissa sulissa noin isoja valmistustoleranssien heittoja ettei sovi. Tai varsien sulkien kiinnitysulokkeet taipuneet? Ei raaski käyttää hirveesti voimaa tuossa vaihtotyössä, ku se on merkki siitä että joku mättää/ei oo oikein paikoillaan.

Kumma, kun noita sulkia on tehty jo aatamin ajoista, ni miten vielä joku osaa valmistaa sellaisia jotka ei mee paikoilleen. Ilmankos ne on niin halpoja. Onneks ees noi boshit käy paikoilleen.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Viimeksi muokattu: 27.05.2019 20:07 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 01.06.2019 23:02 #6969

  • Mikko
  • Mikko hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 112
Tuntuu olevan tarkkaa E60:ssä. Takavuosina minulle myytiin Kiteellä Championin sulat ja väitettiin, että varmasti käyvät, ja niin luki pakkauksessakin. Eivät käyneet. En jaksanut puoli vuotta myöhemmin mennä valittamaan. Ostin Motonetista pk-seudulla Boschin Aerotwinit, ja menivät heittämällä paikalleen. Harmi, että en tiennyt sinun tarvitsevan sulkia. Minulla taitaa olla avaamattomissa pakkauksissa nytkin kaksi Aerotwiniä, jotka jäivät E60:stä. Eivät käy F30:een.
Freude am Fahren -mies
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 03.06.2019 19:36 #6971

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 228
  • Vastaanotettu kiitos 2
Höh.

Tästähän on löytynyt alle kuukaudessa enemmän vikoja kuin mitä edellisessä ei-bemarissa oli koko vuoden aikana.

Se mitä alussa luulin renkaiden epätasapainoksi, taitaakin olla moottorin käyntihäiriötä.

Välillä nypyttää lievästi, ja hiukan pitempään reippaammin ajaessa nypytys voimistuu. Jos silloin löysää kaasua, asia ei pahene.
Mutta jos nytkeestä ei välitä vaan jatkaa reipasta ajoa, melko usein sytyttää moottorin vikavalon, ja nytkyttää sen jälkeen jatkuvasti. Asian palautuminen ja moottorivalon kuittaaminen vaatii moottorin sammuttamisen ja uudelleen käynnistämisen. Sen jälkeen taas toimii normaalisti, tai normaalisti ja normaalisti. En osaa sanoa onko tuossa joku jatkuva vika päällä vai ei, kun on vielä sen verran vieras peli.

Luulis olevan enempi sähkö- kuin mekaaninen vika, kun noin helposti vain uudestaan käynnistämällä viasta pääsee joksikin aikaa eroon.

Olen tässä reissun päällä niin vikakoodien lukua en ole vielä päässyt tilaamaan mistään.

Tietty joku puola tai suutin alkaa olla vaihtokunnossa.

Aika vaikee löytää harmitonta käytettyä bemaria missä ylläpito ei vaatisi säännöllistä rahan uhraamista baijerin jumalan alttarille.

Minun ajossa keskikulutus n. 8.4 l/100 km, ja keskinopeus n. 55 km/h.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Viimeksi muokattu: 03.06.2019 19:48 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 04.06.2019 23:53 #6975

  • Mikko
  • Mikko hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 112
Minulla oli tuollaista nypytystä E60:ssä, ja syyksi paljastui parikin kertaa viallinen sytytyspuola. Lisäksi tehdas vaihtoi auton ollessa 5-vuotias kaikki 6 sytytyspuolaa ja yhden ruiskutussuuttimen ilman kustannuksia minulle. Puolan merkki vaihtui yhtenään, välillä Bosch, sitten Valeo. Vialliset suuttimet liittyivät muistaakseni tyhjäkäyntihäiriöihin, kuten myös viallinen polttoainesuihkutuksen korkeapainepumppu.
Freude am Fahren -mies
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 12.06.2019 13:24 #6987

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 208
  • Vastaanotettu kiitos 1
Kyllä tuossa nyt valitettavasti on tyypillistä N53 käyttäytymistä.
Vika ei ole sähköhommissa, vaan joko puolissa, suuttimissa, korkeapainepumpussa tai venttiilikopassa.
Tuo koppa tosiaan aiheuttaa vanhemmiten mitä ihmeellisempiä käyntivikoja.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 12.06.2019 17:58 #6989

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 228
  • Vastaanotettu kiitos 2
Itse kyllä luen puolaviat sähköisiksi ongelmiksi, mutta tämä lie vähän näkemyskysymys. Onko sähkövika vain kosketus- tms häiriö, vaiko myös sähköisen laitteen toimintahäiriö.

Sain autolle huoltoajan maanantaille., tai itse asiassa koko viikko on huollossa mahdollisuus tutkia tilanne sillon ku parhaiten sopii.

Hetikohta soittivat maanantaina ja heidän mukaan vikaa kahdessa puolassa. Ja kun huoltokirjan mukaan menneisyydessä uusittu 1 puola ja tulpat, sovittiin et nyt uusitaan kaikki puolat kerralla, samoin ku tulpat. Ja eilen ilmottivat, että ois kuulema kunnossa ja valmis noudettavaks ku vaan kerkeis täältä reissun päältä kotipaikkakunnalle. Perjantaina tuon sit näkee miten kärry rokkaa.

Huoltotyypin mukaan testasivat ja polttoainepuolella ei näyttäs olevan ongelmia. Tiedä sitten mitä on testattu ja miten.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Viimeksi muokattu: 12.06.2019 18:09 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 16.06.2019 11:29 #6991

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 228
  • Vastaanotettu kiitos 2
Havis kirjoitti:
...Ja eilen ilmottivat, että ois kuulema kunnossa ja valmis noudettavaks ku vaan kerkeis täältä reissun päältä kotipaikkakunnalle. Perjantaina tuon sit näkee miten kärry rokkaa.

Huoltotyypin mukaan testasivat ja polttoainepuolella ei näyttäs olevan ongelmia. Tiedä sitten mitä on testattu ja miten.

Kaikki puolat ja sytytystulpat uusittiin. Lyhyen tuntuman perusteella vika tuntuu olevan poissa, ja pirssi vetää ihan tasaisesti.

P.S.
Aika selvä ero kaasun vasteessa D vs DS asennoilla, niinkun varmaan on tarkoituskin. D:llä saa painaa kaasua melko reilusti jos haluaa reipastella. Rauhallinen meno sopii hyvin tämmöselle seniorikuljettajalle suurimman osan ajosta. DS tuntuu sopivan hyvin pikkutie ajoon.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Viimeksi muokattu: 16.06.2019 11:30 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 24.06.2019 20:50 #6998

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 228
  • Vastaanotettu kiitos 2
Mikko kirjoitti:
Tuo venttiilikopan vaihdon syy - sen teetätin Laakkosella, ja kallista oli - jäi mysteeriksi. Laakkosella ei paljon kokemusteni mukaan selitellä vian syitä, enkä muistanut silloin muiden kiireiden vuoksi tentata asiasta. Mutta olennaista oli, että yhden poppakonstikorjauksen (ei auttanut, jos paljon maksanutkaan) jälkeen auto tuli kuntoon venakopan vaihdolla, joten pystyin myymään sen täysin kunnossa olevana eteenpäin. Tuulilasin vaihto (Saint Gobain) maksoi Helsingissä muutama vuosi sitten jotain 550 euroa, ei paha minusta Laakkosen hintaan verrattuna.

Mikäli btcf foorumin tarina pitää paikkaansa, tuohon venttiilikopan vaihtoon löytyy perustelu syy. N53 moottorissa separaattori eli huohotin on intergroitu venttiilikoppaan, eli jos separaattorin kalvo on rikki => venttiilinkoppa uusiks.

Selittää kyllä hyvin ongelmat ja niiden poistumisen. Tietysti huoltoliike olis voinut laittaa kuittiin esim vaikka "venttiilikoppa uusittu rikkoutuneen huohotinkalvon vuoksi"

Onpas taas näppärä ja asiakasystävällinen rakenne.

Alla vielä linkki kyseiseen tarinaan.
www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=388120
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Viimeksi muokattu: 24.06.2019 20:55 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 29.06.2019 16:54 #7005

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 228
  • Vastaanotettu kiitos 2
Bemari näyttää vaativan moottoriöljyn lisäystä 3000 - 4000 km välein. Tyypillinen bemari sanois joku. Harmillisesti jo kerkes tottua autoon joka ei vie öljyä lainkaan (sellaisiakin on siis olemassa).

Premium elämä vaatii veronsa. Samoin kuin Laakkosen tieto siitä, että viallisen keskinäytön korjaus on luokkaa 1800 + 1200 egee, riippuu mitä joutus uusimaan. Ehkä etsin vaihtoehtoisia ratkaisuja satunnaisen ongelman ratkaisuun ennenkuin käännyn tässä merkkiliikeen puoleen.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 03.07.2019 00:51 #7010

  • Mikko
  • Mikko hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 112
Näin on, minullakin piti N53-moottoriin lisätä öljyä 1 litra muutaman tuhannen kilometrin välein. Nykyisen kolmossarjalaisen B55-moottori ei ole tähän mennessä (Suomi-ajoa 30 tkm) kuluttanut öljynvaihtovälillä öljyä yhtään. N53-moottorin öljynsyönti jäi minulle mysteeriksi. Moottorin suorituskyky 530i -versiossa oli hyvä vaparikoneeksi ja se reagoi hyvin kaasuun (käsivaihteisto) öljynkulutuksesta huolimatta. Kun tarkemmin muistelen, N53 alkoi syödä öljyä vasta ensimmäisen 60 tkm jälkeen.
Freude am Fahren -mies
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 10.07.2019 12:52 #7017

  • Augustiner
  • Augustiner hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 15
Havis kirjoitti:
Bemari näyttää vaativan moottoriöljyn lisäystä 3000 - 4000 km välein. Tyypillinen bemari sanois joku. Harmillisesti jo kerkes tottua autoon joka ei vie öljyä lainkaan (sellaisiakin on siis olemassa).

Premium elämä vaatii veronsa. Samoin kuin Laakkosen tieto siitä, että viallisen keskinäytön korjaus on luokkaa 1800 + 1200 egee, riippuu mitä joutus uusimaan. Ehkä etsin vaihtoehtoisia ratkaisuja satunnaisen ongelman ratkaisuun ennenkuin käännyn tässä merkkiliikeen puoleen.

En tiedä mitä vikaa siinä keskinäytössä tarkemmin ottaen on, mutta jos vikaa on vain näytössä itsessään, niin taitaa järkevin ratkaisu olla ostaa ebaystä tuohon alkuperäiselle (CCC/CIC-näytön) paikalle sopiva Android-laite, ja käyttää tai on käyttämättä niitä android-toiminnallisuuksia. Kustannus on alle kymmenesosa tuosta mainitsemastasi, ja aikaa menee ensikertalaisella pari tuntia kun rauhassa youtube-videon pohjalta tekee.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 10.07.2019 13:03 #7018

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 228
  • Vastaanotettu kiitos 2
Augustiner kirjoitti:
Havis kirjoitti:
Bemari näyttää vaativan moottoriöljyn lisäystä 3000 - 4000 km välein. Tyypillinen bemari sanois joku. Harmillisesti jo kerkes tottua autoon joka ei vie öljyä lainkaan (sellaisiakin on siis olemassa).

Premium elämä vaatii veronsa. Samoin kuin Laakkosen tieto siitä, että viallisen keskinäytön korjaus on luokkaa 1800 + 1200 egee, riippuu mitä joutus uusimaan. Ehkä etsin vaihtoehtoisia ratkaisuja satunnaisen ongelman ratkaisuun ennenkuin käännyn tässä merkkiliikeen puoleen.

En tiedä mitä vikaa siinä keskinäytössä tarkemmin ottaen on, mutta jos vikaa on vain näytössä itsessään, niin taitaa järkevin ratkaisu olla ostaa ebaystä tuohon alkuperäiselle (CCC/CIC-näytön) paikalle sopiva Android-laite, ja käyttää tai on käyttämättä niitä android-toiminnallisuuksia. Kustannus on alle kymmenesosa tuosta mainitsemastasi, ja aikaa menee ensikertalaisella pari tuntia kun rauhassa youtube-videon pohjalta tekee.

Semmosta android laitetta on tässä kohta 2kk etitty. Tarjonta niukkaa verrattuna E39 malliin. Näyttäs olevan jossain 350 - 450 egen tienoilla nuo mitä netistä löytyy. Ku sais vielä tilatuksi...
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E60 523 iA -08 19.07.2019 18:43 #7026

Liitynkin tässä vaiheessa keskusteluun, kun liityin eilen kerhon jäseneksi lähes tunnin miettimisen jälkeen ja kun meillä näyttäisi olevan samat pirssit alla, mikä käytännössä tarkoittaa yleensä samoja huolia ja murheita. Eli itselläni on Dingolfingin tehtaalla 2007 päivänvalon nähnyt 523iA LCI E60. Kilometrejä on kertynyt aika tarkasti 150 t. Perus BMW laatua, pientä ja vähän suurempaa sanomista toiminnoista riittää. N53 moottori on se, mikä puhuttaa käyttäjiä laajasti ympäri maailman, mikä tarkoittaa, että tietoa on riittävästi, kun sitä vaan osataan oikein käyttää. Olen itse lueskellut jonkin verran keskustelupalstoja, Suomessa, Saksassa, UKssa ja Amerikassa. Kaikilla samat moottori- ja automaattilaatikko-ongelmat. Kylmäkäynti on epätasaista, moottorivalo syttyy, kone nykii satasen vauhdissa, öljyn kulutus on noussut etc. Tekniikkahan sinänsä on edistyksellistä, suorasuihkutus periaate ja laihaseon kerrolatauksen (Schichtladung, stratified charge) käyttö, mikä säästää polttoainetta merkittävästi, jos se toimii suunnitellusti ilman vikoja. Mutta näin se ei käytännössä toimi kuin sen ensimmäiset 100 t. Jonka jälkeen ruvetaan yleensä arpomaan mitä kalliita osia vaihdetaan ja missä järjestyksessä, korkeapainepumppu, suuttimet, puolat, tulpat, NOx- anturi, NOx- katti ja näköjään myös venttiilikoppa. En ole vielä sellaiseen asiantuntijjaan törmännyt, joka suoralta kädeltä tietäisi sanoa missä kulloinkin vika piilee, mutta esim. yllä olevan linkin takana oli erittäin asiantunteva kirjoitus. Yhdyn siihen täysin. Itse olen vuosien varrella ladannut ja opetellut vähän käyttämään DISsit, TISsit, INPANn ja ISTAn. Niistä on erittäin paljon iloa "teeseitse miehelle". INPA etenkin on aivan verraton BMW testiohjelma.
Pari viikkoa sitten vaihdoin alle uuden NOx- anturin, en siis emulaattoria. Katsotaan nyt mitä se tuo tullessaan, alku ainakin näyttää hyvältä. Muut murheet myöhemmin...
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 0.212 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top