Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Bemaristi 4/2019

Bemaristi 4/2019 06.11.2019 11:14 #7175

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 283
  • Vastaanotettu kiitos 1
Kolmonen varmaan jo ulkoa opeteltu :)
Sitten vaan juttuja neloseen väsäämään.
Valmina on yksi iso juttu Raimolta ja itseltä tulee muutama, mutta aika lyhkäiisä tällä kertaa.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 11.12.2019 06:55 #7200

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 283
  • Vastaanotettu kiitos 1
Ja tämäkin meni painoon. Iso kiitos taas kaikille vapaaehtoisille näppäilijöille.
Jotakin uutta ja ihmeellistäkin: tämä numero julkaistaan poikkeuksellisesti myös digitaalisena.
Se milloin lehteä aletaan julkaista bitteinä, ei ole päätetty eikä edes keskusteltu. Tämä on vain yksittäinen kokeilu.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 11.12.2019 18:27 #7201

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 245
  • Vastaanotettu kiitos 2
jaki kirjoitti:
Ja tämäkin meni painoon. Iso kiitos taas kaikille vapaaehtoisille näppäilijöille.
Jotakin uutta ja ihmeellistäkin: tämä numero julkaistaan poikkeuksellisesti myös digitaalisena.
Se milloin lehteä aletaan julkaista bitteinä, ei ole päätetty eikä edes keskusteltu. Tämä on vain yksittäinen kokeilu.

Mites näkyvyys? Kaikille foorumilaisille vaiko ainoastaan kerhon jäsenille?
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 15.12.2019 16:04 #7205

  • 631
  • 631 hahmo
  • Offline
  • New Member
  • Viestejä: 9
Mielenkiintoista, että klubin lehti nyt tehdään myös digitaalisena. Onko syynä pelkkä kokeilu vai taloudellinen syy? Kysyn sen vuoksi että noin 25 vuotta taittamani National Capital Chapter BMW Car Club of America:n der Bayerische lehti lähti viime viikolla ilmeisesti viimeisen kerran painettavaksi. Lehti on mainoksista huolimatta tuottanut tappiota ja kun kerran CCA melkein puolitti jäsenmaksuista osastolle kuuluvat tähän asti saadut varat niin ei ole ihme. Saa nähdä miten kansa suhtautuu pelkkään digitaali versioon.
db.nccbmwcca.org
- Raine
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 16.12.2019 19:57 #7206

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 283
  • Vastaanotettu kiitos 1
Havis kirjoitti:
Mites näkyvyys? Kaikille foorumilaisille vaiko ainoastaan kerhon jäsenille?

Lehti tulee tänne siis pdf:nä, kunhan immeiset ovat saaneet paperiversion ensiksi. Itselle se tuli tänään, niin kaipa se muillekin kohta kolahtaa laatikkoon.
Digilehden, siis tämän ainokaisen idea on se, että sitä voi jakaa muillekin. Sehän hyvin todennäköisesti leviäisi muutenkin. Josko houkuttelisi uusia jäseniä.
Edelleenkään, kun edellä kirjoitin, minkäänlaista päätöstä, eikä edes aatosta ole digilehden tekemisestä.
Mutta: ollaan realistisia: joskus sekin päivä ihan varmasti koittaa. Varmaan seuraava hallitus voi sitä pohtia (niin kuin sitä on pohtinut muutama edellinenkin hallitus) :)
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Viimeksi muokattu: 16.12.2019 19:57 : jaki.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 17.12.2019 08:40 #7207

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 283
  • Vastaanotettu kiitos 1
Nyt pitäisi saada vähän viestiä onko ihmiset saaneet paperilehden. laitan sitten pdf:n tänne. Sitä tosiaan saa jakaa (miten ihmeessä sitä voisikaan estää..) kaikille.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 17.12.2019 13:04 #7208

  • KariH
  • KariH hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 14
Ouluun tuli.
Samalla tuli erillisessä kirjekuoressa minulta puuttunut no: 2/2019...
KariH
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 17.12.2019 21:41 #7209

  • Vexi
  • Vexi hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 14
Lehti tullut, taas paljon hyvää luettavaa.

-Veikko
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 18.12.2019 09:19 #7210

  • Arnolds
  • Arnolds hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Kainuun jaos
  • Viestejä: 343
  • Vastaanotettu kiitos 3
Kajaani kuittaa lehden tulleen.
-E60 535DA M-Sport "Individual Moonstone metallic+Merino Platinum+PianoBlack"

-Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 18.12.2019 09:34 #7211

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 283
  • Vastaanotettu kiitos 1
Tuli vähän mutkia matkaan.
Lehden pdf versiota ei vielä saakaan. Se on liian iso, lisäksi siitä poistetaan yksi juttu, kun ei sovittu, että voi julkistaa digiversiossa.
Mutta: jäsenillehän tuossa ei ole mitään uutta muutenkaan. Itse siassa puheenjohtajan palsta kirjoitettiin uudestaan niin, että siinä lähinnä vain kerrotaan mitä etuja kerho tarjoaa ja miten kerhoon voi liittyä :)
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 18.12.2019 11:28 #7213

  • 631
  • 631 hahmo
  • Offline
  • New Member
  • Viestejä: 9
jaki kirjoitti:
Tuli vähän mutkia matkaan.
Lehden pdf versiota ei vielä saakaan. Se on liian iso, lisäksi siitä poistetaan yksi juttu, kun ei sovittu, että voi julkistaa digiversiossa.

PDF:stä voi tehdä version nettiin joka ei ole se sama ja suuri (high resolution) jota käytetään sen painamiseen. Tuskin on enemmän kuin 4-5 MB.

Juu, tuollaisen pitäisi kohta ilmestyä "Bemaristi" osioon.
Sen tarkoitushan ei ole olla varsinaisesti ns lukulehti, vaan enemmänkin tiiseri, millaisia jutut ovat käytännössä B)
Tovottavasti aiheuttaa vipinää liittymisosiossa.
Viimeksi muokattu: 18.12.2019 13:02 : jaki.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 18.12.2019 14:12 #7214

  • sutinse
  • sutinse hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 75
Bemaristi 04/2019 voi lukea Bemaristi-osion kautta
tai suoraan tästä

Huom! Matalaresoluutioversio

Jos jaat linkkiä, jaa näin
www.bmwclub.fi/images/bemaristi/2019_04/Bemaristi_4_2019.pdf
Viimeksi muokattu: 18.12.2019 14:14 : sutinse.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 18.12.2019 19:24 #7215

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 245
  • Vastaanotettu kiitos 2
jaki kirjoitti:
Tuli vähän mutkia matkaan.
Lehden pdf versiota ei vielä saakaan. Se on liian iso, lisäksi siitä poistetaan yksi juttu, kun ei sovittu, että voi julkistaa digiversiossa.
Mutta: jäsenillehän tuossa ei ole mitään uutta muutenkaan. Itse siassa puheenjohtajan palsta kirjoitettiin uudestaan niin, että siinä lähinnä vain kerrotaan mitä etuja kerho tarjoaa ja miten kerhoon voi liittyä :)

Digilehtenä kävis minusta hyvin paperversion supistettu versio. Vähän samaan tapaan kuin mobilisti irtonumerot vs tilaajalehti.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 19.12.2019 07:08 #7216

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 283
  • Vastaanotettu kiitos 1
Havis kirjoitti:
Digilehtenä kävis minusta hyvin paperversion supistettu versio. Vähän samaan tapaan kuin mobilisti irtonumerot vs tilaajalehti.

Niinpä. hyvä esimerkki, että kannatta joskus kokeilla jotain niin saa jäseniltä hyviä ideoita :)
En nimittäin muista, että tuollaista kukaan olisi koskaan ehdotanut aikaisemmin.
Pitääpä miettiä. Ainoa "ongelma" tällä hetkellä on se, että tuollaisen supistetun lehden olisi hyvä sisältää vähän uutta ja vanhaa ja Raimon jutut, perskule, ovat niin pitkiä, että ne veisivät leijonan osan tuolalisesta digiversiosta. Kun muita juttuja vanhoista ei ole juuri ollut.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 20.12.2019 00:41 #7217

  • Aimäävai?
  • Aimäävai? hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jaosvastaava
  • Viestejä: 188
Kiitos, Jukka, erinomaisesta, uskaliaan kantaaottavasta puheenjohtajan palstasta, josta ihan vähän olen aistivinaan, että tehdää hupia nykyisen valtioneuvoston virallisen linjan kustannuksella. Tämä nyt ihan onneksi vain paperiversiossa. Myös pdf-version samainen palsta on hyvä.

Kannatan tuota ideaa supistetusta pdf-lehdykästä, vaikka jokaisesta seuraavasta lehden numerosta tehtäisiin sisällysluettelo ja kustakin luvan saaneesta artikkelista tiivistelmä ja muutama matalaresoluutioinen kuva.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 20.12.2019 07:26 #7218

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 283
  • Vastaanotettu kiitos 1
Aimäävai? kirjoitti:
Kiitos, Jukka, erinomaisesta, uskaliaan kantaaottavasta puheenjohtajan palstasta, josta ihan vähän olen aistivinaan, että tehdää hupia nykyisen valtioneuvoston virallisen linjan kustannuksella. Tämä nyt ihan onneksi vain paperiversiossa. Myös pdf-version samainen palsta on hyvä.

Kannatan tuota ideaa supistetusta pdf-lehdykästä, vaikka jokaisesta seuraavasta lehden numerosta tehtäisiin sisällysluettelo ja kustakin luvan saaneesta artikkelista tiivistelmä ja muutama matalaresoluutioinen kuva.

Juu, palautetta muutamalta on tullut. Kaikki ei ehkä ole ymmärtänyt, että pidän tuota PJ:n palstaa vähän niin kuin pakinapalstana, koska mitään muuta, kirjoitetttavaa asiaa ei tunnu kerholaisilta tulevan. Harmi sinällään. Hyvä vaan, että edes keskustelua riittää.Mutta, peukutusta on tullut sitäkin enemmän :)
Olen aina ollut...ja tulen aina olemaan vahva yksityisautoilun kannattaja ja puolestapuhuja. Uutena asianahan on tullut yritysten lähes vastenmielinen patsastelu ja tekopyhyys näissä päästöasioissa. Siksi piti vähän revitellä B)

Digilehti on tosiaan aiheuttanut porua ja hammastenkiristelyä joskus aikoinaan ( muistini mukaan jotkut jopa ilmoittivat, että eroavat heti kerhosta, jos lehdestä tehdään bittiversiota, minkäänlaista).
Onhan minustakin paperilehti aivan erinomainen, mutta katsotaan mitä tulee tulevaisuudessa. Tie on nyt tavallaan aloitettu ja katsotaan mitä sitten. Tuo supistettu ja ehkä jopa joistakin artikkeleista "törkeästi" kesken katkaistut bittiversiot, voisi toimia. Jäisi nälkä, koko jutusta.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Viimeksi muokattu: 20.12.2019 07:28 : jaki. Syy: typot
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 20.12.2019 18:03 #7219

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 245
  • Vastaanotettu kiitos 2
Toinen vaihtoehtoinen tapa ja huokutin, joka sekin Mobilistista kopioituna voisi toimia:

Eli Mobilistihan taitaa julkaista netissä valtaosan juttujen kuvista ilman tekstejä. Itselleni ne on usein toiminut irtonumeron oston vauhdittajana.

Pääasia ettei pdf:ssä olis ihan koko paperilehden sisältöä, jotta paperilehdelle jää erityinen arvo.

P.S.
Olen nykyisin myös erään toisen nimeltä mainitsemattoman harrasteautokerhon jäsen. Täytyy todeta, että jos meidän kerholehti on 2010 -luvun näköinen, kissakerhossa mennään ulkoasun suhteen vielä sillä tasolla jolta Bemaristi näytti -90 luvun lopulla.

Lehtiä vierekkäin verratessa ero on oikeasti valtava (harraste vs. pro) meidän eduksi :)
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Viimeksi muokattu: 20.12.2019 18:09 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 20.12.2019 18:17 #7220

Olen kerhoon kuuluvana perhejäsenenä lukenut Bemaristin kotiin kannettuna vuodesta 2012 ja sitä aiemmat vuosikerrat vuodesta 2006 saakka, kun perheeni toinen osapuoli on kuulunut kerhoon. Kerhon lehti on vuodesta toiseen ollut odotettu ja se on tarjonnut mielenkiintoista ja laadukasta luettavaa. Bemaristit on aina luettu meidän perheessä kannesta kanteen ja niitä on pakattu silloin tällöin reissuun matkalukemiseksi - huussissakin niitä on jo vinona pinona seinätelineessä.

Artikkeleiden tasossa ei nytkään ole mitään moitteen sijaa, päin vastoin.

Arjessa ei kukaan meistä voi täysin välttyä politiikalta. Se on mukana meidän arjessa niin tiiviisti. Välillä vähän liiankin.
Siksi toivon, oikeastaan pyydän, että BMW-kerho pidettäisiin poliittisesti sitoutumattomana ja värittymättömänä ja keskittyisi olemaan se, mitä sen on tarkoitus olla eli autokerho. Autokerho, jossa on mukava harrastaa ja olla ns. vapaalla omassa harrastuskuplassa joutumatta kuulemaan minkäänlaisia poliittisia kannanottoja.

Tästä syystä en hyväksy puheenjohtajan tai päätoimittajan palstan pitämistä oman poliittisen mielipiteen äänitorvena. Sitä tarkoitusta varten on muitakin foorumeita kuin autokerhon jäsenille ehkä näkyvin tuotos, eli kaikille meille jäsenille kotiin tuleva kerholehti. Poliittista satiiria en haluaisi tällaisesta Bemaristin kaltaisesta lehdestä lukea, vaikka joistain asioista samaa mieltä itse olisinkin. Helsingin sanomien nimittäminen "Annin aviisiksi" tai "Sinnemäkiuutisiksi", ilmastomuutoskeskustelun nimittäminen "nuorten naisten ilmastopaniikiksi", lihansyönti vs. kasvissyönti -vastakkainasettelu sekä sanat "punavihersokeus" tai "kaikenmaailman teiniangstiset ähkynaamat" saati kehoitus kompensoida v8-moottoreiden käyttöä lähettämällä "kontillinen ehkäisyvälineitä Afrikkaan ja/tai Intiaan", joita numeroissa 3-4/2019 on esiintynyt, eivät ole viihdyttävää luettavaa vaan kaikessa kantaaottavuudessaan mielestäni liikaa KERHOLEHTEEN. Ilmeisesti näin on joku muukin jossain ajatellut, kun pakina on kirjoitettu täysin uusiksi pdf-lehteä varten?

Samassa kirjoituksessa otettiin kantaa juttujen vähyyteen ja jäsenmäärän vähenemiseen. Tästäkin syystä on perusteltua jatkaa hyvänmielen lehden tekemistä ilman poliittisen sanoman sisällyttämistä lehden sivuille. Ensimmäisillä sivuilla ollessaan pelkään näiden pakinapalstojen iskevän vastenmielisen leiman koko muuhun sisältöön ja lehtien päätyvän takansytykkeiksi. Muutoinhan lehti on oikeasti oikein mainio.

Paperilehti vs. pdf-lehti -keskusteluun liittyen haluaisin tuumata, että ainakin meidän taloudessa kerholehti on ollut jo pitkään se syy kuulua kerhoon ja maksaa vuotuiset jäsenmaksut. Perhejäsenyyttäkin meillä maksetaan ihan vain kannatusmielessä. Luulen, että näin on monessa muussakin taloudessa ja siirtyminen kokonaan pdf-julkaisuun saattaa kerho vain kiihdyttää jäsenmäärän hiipumista. Jos syynä sähköiseen lehteen siirtymisessä ovat lehden paino- ja postituskulut, voisi olla syytä tarkastella, voisiko lehteä painattaa esim. ohuemmin sivuin, pienemmässä koossa tai vaikka siirtyä neljän numeron painamisesta kahteen numeroon per vuosi.

Nyt lienee paikallaan tehdä imagon nostatus ja saada positiivista näkyvyyttä kerholle. Politiikka seis ja satsausta näkyvyyteen siellä, missä ihmisetkin ovat.

Terveisin kerhon jäsen, joka ei ole nuori punavihreä mielensäpahoittaja-feministi vaan joka ei halua sotkea autoharrastusta ja politiikkaa.
Omat BMW E39 528i M-sport -99 ja BMW E30 316 -86, perheessä myös E34 M5 -90 ja E38 740iA -98

Entiset menopelit E34 525iA -94, E34 525i -89, E30 316 -87
Viimeksi muokattu: 20.12.2019 20:51 : Jenny Haapala. Syy: Lisätty vielä palstalla esiintynyt sitaatti ehkäisyvälineistä
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 20.12.2019 18:48 #7221

  • 631
  • 631 hahmo
  • Offline
  • New Member
  • Viestejä: 9
Jos kustannussyistä lehteä joudutaan vastaisuudessa pienentämään tai sitten tehtyä nykyistä harvemmin, kannattaisi ensin tutkia miten hyvin tilaa on käytetty. Omasta mielestäni tyhjää tilaa jää aivan valtavasti ja ilmeisesti sivuja joudutaan väkisin täyttämään kuvilla materiaalin puutteessa ja taitto sääntöjä noudattaen. En sano tätä moittien vaan ymmärtäen että lehden taitossa seurataan BMW:n itsensä sanelemia sääntöjä. Lehti voitaisiin samalla materiaalilla tehdä ainakin 8 sivua vähemmällä kustannuksia säästäen. Jos sitä haluaa tehdä tiivistäen ja aivan oman suunnitelman mukaan niin ei tarvitsisi kuin poistaa BMW:n logo (roundel) kannesta.

Olen aivan samaa mieltä politiikkaan sekaantumisesta. Se ei kuulu harrastelija lehteen. Olen itse joutunut karsimaan ainesta taittamastani BMW klubin lehdestä USA:ssa. Jo pelkkä sähköautojen kehuminen (ei tosin toimittajan kehuma) tuotti aikanaan haukkumiskirjeitä.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 22.12.2019 15:38 #7223

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 283
  • Vastaanotettu kiitos 1
Ihan aluksi pitää muistaa missä koko kerhotoiminnassa mennään:
Takavuosina niin hallituksen, puheenjohtajan kuin ehkä päätöimittajankin hommista on äänestetty, koska innokkaita on ollut enemmän kuin paikkoja.
Viimeiset kymmenen vuotta on menty suurin piirtein niin, että joka hommaan on melkein jouduttu anomalla anomaan vapaaehtoisia. Viimeksi puheenjohtajaksi ei ollut yhtään halukasta. Suostuin vastentahtoisesti. Päätoimittajan paikka on ollut auki vuosikausia. Useampi numero olisi jäänyt tulematta, jollei Fageströmin Mika tai minä olisi suostunut sen toimittamaan. Nuo on hyvä pitää mielessä kun rannalta huutelee, sorry nyt vaan.
Lehden linjasta vastaa päätoimittaja ja onhan se naurettavaa, että yksi ja sama henkilö vastaa molemmista.

Mutta. olen oikein iloinen, että lehdestä on keskustelua. Sellasita iloa ei nimittäin ole ollut vuosikausiin.
Puhenjohtajan palstata on tosiaan tullut palautetta, josta valtaosa positiivista, nimenomaan kerhoaktiivien taholta.
Lehden kasaaminen on viimeiset vuodet (Mika F voinee vahvstaa saman) ollut todella tuskaista. Paljon vaikeampaa kuin ehkä pääkirjoituksista voi oikeasti päätellä. Aktiivisia kerholaisia lehteen (jota kovasti kuitenkin kerholaisten parissa arvostetaan) ei ole ollut sitä kuuluisaa kourallistakaan. Jos edes 1% kerholaisista tekisi jutun omasta harraste BWW:stään vuodessa, sillä kattaisi jo lehteä kovasti. Unta tuollaisesta saa vain nähdä.

Hyvänä puolena on kuitenkin se, että Jenny Haapala tarttui syöttiin ja ilmeisesti lupautui päätoimittajan pestiin (siitähän on olut "työpaikkailmoitus" jo useammasa numerossa). Sovitaan vain kapulan vaihto.

PS en ole ollut, en ole, eikä ole aikomustakaan olla minkään puolueen tai organisaation toiminnassa, vaalien ehdokkaana tms. Muttayksityisautoilua (BMW:llä ajaminen laskettaneen tuohon) voimakkasti puolustava olen ollut ja olen vastakin
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 23.12.2019 13:23 #7224

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 245
  • Vastaanotettu kiitos 2
Kerhotoiminnasta ja lehden sisällöstä:

Täytyy muistaa, että lehti syntyy edelleen talkoovoimin, ei siis ole ammattivoimin toimitettu julkaisu.

Tuntuu, että joillakin uudemmilla jäsenillä on harhaluulo, että lehti syntyy aina ja automaattisesti kuin paraskin AutoBild tai vastaava aviisi.
Sisältö on kuitenkin vain ja ainoastaan jäsenien vapaaehtoisen toiminnan tuotetta.

Puheenjohtajan palstan soisin pitäytyvän pääosin kerhotoimintaan ja autoiluun liittyvissä aiheissa. Joskus takavuosina oli muistini mukaan pitkä puheenvuoro Malmin lentokentän puolesta, jonka olisin suonut julkaistun ilmailualan lehdessä eikä BEMARISTIssä.

Viimeaikojen lehtijutut on tosiaan olleet valitettavan harvan tekijän käsialaa. Itsekkin häpeillen tunnustan kirjoittaneeni vasta yhden artikkelin lehteen. Kun tuntuu olevan vaikea keksiä merkittävää sanottavaa muiden iloksi.

Joskus olen ehdottanut valikoitujen kerhohistorian alkupään artikkeleiden uudelleen julkaisua mikäli lehteen ei muuten saada tarpeeksi tarinaa.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 27.12.2019 10:01 #7226

Arvoisa Jukka Kilpiö, nähdäkseni yksityisautoilun puolesta voi puhua muutlakin tavalla kuin tuomalla lainaamani kaltaisia sitaatteja kerholehden pääkirjoituksiin. En vain näe, että tuollaisten kirjoitusten paikka on Bemaristissa, olipa kirjoittaja toiminut jonkun puolueen rivissä tai ei, vaan kuten sanoin, mm. internetissä on lukuisia paikkoja, joissa purkaa punaviherturhautumistaan ja sen voi halutessaan aloittaa vaikka Iltalehden kommenttipalstoilta, joista se törky tuntuu jo nyt löytyvän. Jos taas kerhon aktiivien palautteelle halutaan näin antaa enemmän painoarvoa kuin tavallisen "uudemman" rivijäsenen, niin siinä tapauksessa ei liene mikään ihme, miksi kerhon henki on alati ukkoutuva ja koko ajan harvalukuisempi. Tyytymättömät äänestävät yleensä ensimmäisenä jaloillaan eivätkä tule antamaan palautettaan, mikä helposti vääristää kuvitelmaa siitä, mikä on toimivaa ja mikä ei. Samaan syssyyn totean, ettei lehden sisällöstä annettu palaute varmaan ennenkään ole ketään sitouttanut ottamaan päätoimittajan tehtävää vastaan.

Itse olen päätoimittanut vuosikausia toisen yhdistyksen jäsenlehteä ja tunnen jäsenlehtien toimittamisen ongelmakohdat varsin hyvin. Kyllä sitä on itsekin istuttu koneen ääressä yön pikkutunneille koneella yks jos toinenkin kerta, että taittajalla olisi edes jotain taitettavaa ja jäsenillä luettavaa. Oman päätoimittajuuteni aikana kyseisen yhdistyksen jäsenlehti siirtyi mm. 4 kertaa vuodessa ilmestyvästä 2 kertaa vuodessa ilmestyvään ja sitä ehdotan myös Bemaristille. Kevyemmin toimitettavalle lehdelle kun saattaa helpommin löytyä se kaivattu uusi päätoimittajakin. Ilmestymiskertoja voi muuttaa, jos lehti muuttuukin taas joskus elinvoimaisemmaksi. Kerholaisia ei käy yleensä syyttäminen juttujen vähyydestä vaikka se siltä tuntuukin, ettei "kukaan ikinä lähetä mitään".

Seuraavaan kerhon kokouskutsuun kannattaa sisällyttää asiakohta kerhon purkamisesta, mikäli halukkaita ei luottamustoimiin löydy. Yleensä se on näyttänyt, saadaanko kerholaisia liikkeelle ja onko kerhon toiminnalle tarvetta. Mikäli ei, ei mitään kerhoa kannata pyörittää väkisin, jos "tilausta" ei ole, niin harmillista kuin se onkin.
Omat BMW E39 528i M-sport -99 ja BMW E30 316 -86, perheessä myös E34 M5 -90 ja E38 740iA -98

Entiset menopelit E34 525iA -94, E34 525i -89, E30 316 -87
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 27.12.2019 19:28 #7228

  • Tomson
  • Tomson hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen vuodesta 2000
  • Viestejä: 57
Pitääkö olla huolissaan kun lehti ei ole Vantaalle vielä tullut?
X1 sDrive 20i -14.

Ex: 220iA Coupé -14, 123dA -10, 118d -11, 523i -07, 545iA -05, 130i -05, 530i -04, 318ti Compact -03, Alpina B3 3.0 Cabrio -93, 325ti Compact -02, 330i -01, 840CiA -94, 530i -01, 540iAT -98, 328iAT -96, 523i -96, 540iA -94, 540iA -93 (x2), 525i -91, 320i -89, 316i -89.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 28.12.2019 14:57 #7229

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 283
  • Vastaanotettu kiitos 1
Tomson kirjoitti:
Pitääkö olla huolissaan kun lehti ei ole Vantaalle vielä tullut?

Joku muukaan ei ole lehteä saanut. En tiedä onko aikaisemmalla postilakolla jotoan osuutta vielä tuohon.
Valta osa lienee lehden kuitenkin saanut.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 28.12.2019 16:59 #7231

Eipä ole Malmillakaan lehteä näkynyt.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 28.12.2019 20:38 #7233

  • Mikko
  • Mikko hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 117
Jenny Haapala kirjoitti:
Arvoisa Jukka Kilpiö, nähdäkseni yksityisautoilun puolesta voi puhua muutlakin tavalla kuin tuomalla lainaamani kaltaisia sitaatteja kerholehden pääkirjoituksiin. En vain näe, että tuollaisten kirjoitusten paikka on Bemaristissa, olipa kirjoittaja toiminut jonkun puolueen rivissä tai ei, vaan kuten sanoin, mm. internetissä on lukuisia paikkoja, joissa purkaa punaviherturhautumistaan ja sen voi halutessaan aloittaa vaikka Iltalehden kommenttipalstoilta, joista se törky tuntuu jo nyt löytyvän. Jos taas kerhon aktiivien palautteelle halutaan näin antaa enemmän painoarvoa kuin tavallisen "uudemman" rivijäsenen, niin siinä tapauksessa ei liene mikään ihme, miksi kerhon henki on alati ukkoutuva ja koko ajan harvalukuisempi. Tyytymättömät äänestävät yleensä ensimmäisenä jaloillaan eivätkä tule antamaan palautettaan, mikä helposti vääristää kuvitelmaa siitä, mikä on toimivaa ja mikä ei. Samaan syssyyn totean, ettei lehden sisällöstä annettu palaute varmaan ennenkään ole ketään sitouttanut ottamaan päätoimittajan tehtävää vastaan.

Itse olen päätoimittanut vuosikausia toisen yhdistyksen jäsenlehteä ja tunnen jäsenlehtien toimittamisen ongelmakohdat varsin hyvin. Kyllä sitä on itsekin istuttu koneen ääressä yön pikkutunneille koneella yks jos toinenkin kerta, että taittajalla olisi edes jotain taitettavaa ja jäsenillä luettavaa. Oman päätoimittajuuteni aikana kyseisen yhdistyksen jäsenlehti siirtyi mm. 4 kertaa vuodessa ilmestyvästä 2 kertaa vuodessa ilmestyvään ja sitä ehdotan myös Bemaristille. Kevyemmin toimitettavalle lehdelle kun saattaa helpommin löytyä se kaivattu uusi päätoimittajakin. Ilmestymiskertoja voi muuttaa, jos lehti muuttuukin taas joskus elinvoimaisemmaksi. Kerholaisia ei käy yleensä syyttäminen juttujen vähyydestä vaikka se siltä tuntuukin, ettei "kukaan ikinä lähetä mitään".

Seuraavaan kerhon kokouskutsuun kannattaa sisällyttää asiakohta kerhon purkamisesta, mikäli halukkaita ei luottamustoimiin löydy. Yleensä se on näyttänyt, saadaanko kerholaisia liikkeelle ja onko kerhon toiminnalle tarvetta. Mikäli ei, ei mitään kerhoa kannata pyörittää väkisin, jos "tilausta" ei ole, niin harmillista kuin se onkin.

Pohjois-Karjalastahan (jossa itsekin täältä pk-seudulta käyn kesäaikaan) tulee tiukkaa palautetta Bemaristista, ja ehdotetaan jo Suomen BMW-kerho ry:n purkamista. :) Kommentoijassa on minusta selvää kerhon hallituksen jäsenainesta.

Ehkä tällainen setämieskin saa vähän kommentoida noita asioita, kun on tullut meinaan oltua aiemmin tekemisissä niiden kanssa kerhon puitteissa (vänrikki Koskelaa vähän lainaten).

Bemaristilla on ollut vuosien ajan krooninen pula jutuista, mutta aina on kuin ihmeen kaupalla saatu kasattua lehti, kiitos päätoimittajien ja juttujen kirjoittajien aktiivisuuden. Kaikenlaista yritettiin aikanaan miettiä Bemaristin juttupulasta pääsemiseksi, mutta eipä löytynyt viisasten kiveä silloin kun itse olin ko. julkaisun kanssa tekemisissä, ja tuskin löytyy jatkossakaan. Minusta Bemaristi kannattaisi yrittää pitää neljä kertaa vuodessa ilmestyvänä jatkossa, jos vain juttuja riittää. Samassa yhteydessä totean, että en ole itse saanut aikaiseksi lehteen vuosien aikana kuin pari vaivaista juttua, joten myötävaikutukseni kerholehden journalistiseen tasoon on käytännössä olematon. Minusta ei toisaalta olisi ollut minkäänlaisen lehden toimittajaksi. Minusta vain kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä lehti ei vain tunnu hyvältä näin tunnepohjalta asiaa arvioiden.

Bemaristin päätoimittajalle sallisin itse sen, että hän ottaa kantaa yksityisautoiluun liittyviin asioihin, vaikka reippaamminkin. Selkeä politikointi ei minusta toisaalta sovi harrastuskerhon lehteen. Mutta myönnän sen, että raja kannanoton ja poliittisen mielipiteen esittämisen välillä on joskus veteen piirretty viiva, mutta sellaista elämä väkisinkin on, ei ole aina varmoja vastauksia asioihin.

Ehkä kuitenkin yritettäisiin jatkaa Suomen BMW-kerho ry:n toimintaa kerhon purkamisen sijasta, vaikka se voi olla aika kivinen sarka, kun vapaaehtoisia ei ole pilvin pimein eri tehtäviin.

Voin lohduttaa Tomsonia ja Tommia, että ei ole täällä Espoon landellakaan Bemaristia 4/19 vielä näkynyt, mutta toivon, että ensi viikolla se jo ehtii tännekin. ;)
Freude am Fahren -mies
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 29.12.2019 10:48 #7234

  • Tomson
  • Tomson hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen vuodesta 2000
  • Viestejä: 57
jaki kirjoitti:
Tomson kirjoitti:
Pitääkö olla huolissaan kun lehti ei ole Vantaalle vielä tullut?

Joku muukaan ei ole lehteä saanut. En tiedä onko aikaisemmalla postilakolla jotoan osuutta vielä tuohon.
Valta osa lienee lehden kuitenkin saanut.

Lehti tullut :)
X1 sDrive 20i -14.

Ex: 220iA Coupé -14, 123dA -10, 118d -11, 523i -07, 545iA -05, 130i -05, 530i -04, 318ti Compact -03, Alpina B3 3.0 Cabrio -93, 325ti Compact -02, 330i -01, 840CiA -94, 530i -01, 540iAT -98, 328iAT -96, 523i -96, 540iA -94, 540iA -93 (x2), 525i -91, 320i -89, 316i -89.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 01.01.2020 14:45 #7235

Mikko kirjoitti:

Pohjois-Karjalastahan (jossa itsekin täältä pk-seudulta käyn kesäaikaan) tulee tiukkaa palautetta Bemaristista, ja ehdotetaan jo Suomen BMW-kerho ry:n purkamista. :) Kommentoijassa on minusta selvää kerhon hallituksen jäsenainesta.

En ehdota kerhon purkamista, ainoastaan asian sisällyttämistä kerhon kokouksen esityslistalle. Olen itse nähnyt, kuinka "purkamisuhalla" on ollut toisissa yhdistyksissä myönteinen vaikutus: sillä on saatu heräteltyä jäsenistöä siihen, ettei aktiiveja ole riittävästi, niilläkin vähillä aktiiveilla on liikaa kannettavanaan ja jotain tarttis tehdä. Yhtäkään yhdistystä ei ole vielä purettu, vaikka purkamisasia olisi esityslistalla ollut, mutta keskustelua ja toimia toiminnan jatkumiseksi on onneksi aina seurannut :) Jos taas ketään ei kiinnostaisi yhdistyksen jatkuminen, eikä aktiiveja vaan ole, on mielestäni parasta pakata pillit pussiin vaikka sitten väliaikaisesti kuin yrittää tekohengittää yhdistystä parin aktiivin voimin, koska se käy aika nopeasti liian raskaaksi taakaksi kantaa. Jos yhtään lohduttaa, niin kaikkea yhdistys- ja kerhotoimintaa tuntuu vaivaavan sama ilmiö...

Viimeisen virkkeen otan kohteliaisuutena, mutta valitettavasti olen liian syvällä suossa muissa yhdistyksissä ja yrittämässä pitää niiden hiljentyvää toimintaa yllä, joten paukut eivät riitä tämän enempään :) Olin järjestämässä vuoden 2018 kesäkokoontumista Joensuun jaospäällikön kaverina ja jotain sen tyyppistä voin jatkossakin tehdä BMW-kerhon hyväksi.
Omat BMW E39 528i M-sport -99 ja BMW E30 316 -86, perheessä myös E34 M5 -90 ja E38 740iA -98

Entiset menopelit E34 525iA -94, E34 525i -89, E30 316 -87
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 02.01.2020 07:40 #7236

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Viestejä: 283
  • Vastaanotettu kiitos 1
Jaaha, nyt on mielensä pahoittaneet sanoneet sanansa. Siihen toki on oikeus.

Harrastustoiminta ja työelämä ovat eri asioita, mutta on niissä jotain yhteistäkin. Tuollainen kerhon alasajamisella "uhkailu" on minusta lapsellista ja mitä pahinta on loukkavaa kaikkia niitä vapaaehtoisia kohtaan, jotka kerhomme eteen puurtavat. Melkein kuin näyttäisi aktiiveille keskisormea. Toimittuani liike-elämässä myös johtotehtävissä, minulle ei olisi koskaan tullut mieleenkään ehdottaa puljun alasajamista, koska ei huvita tehdä mitään.

Maaliskuussa on taas vuosikokous, sinne vaan aktiivisesti osaliistumaan. Siitä tulikin mieleen, että puheenjohtaja saattaa silloin vaihtua. Siksi pitääkin laittaa tänne uusin HSL:n mainoslehdestä (siis HS) lainattu juttu:
Artikkelissa kerrottiin muutama viikko sitten jostakin vanhasta suunnitelmasta, jossa Helsinkiin ajateltiin tehdä moottoriteiverkko. Oliko joskus 70- tai 80- luvulla, en muista. Tuollainen suunnitelmahan kuulostaa hienolta. Artikkelissa vaan tyrmättiin monen ajatus ja kerrottiin, että autotiet turmelisivat ja tuhoaisivat kaupunkikuvan.
Minusta:
Kauneinta kulttuurimaisemaa mitä ihmissilmä voi nähdä on maisemaa halkova moottoritie. Sen kruunaa tien reunoilla olevat valkoiset pyörylät, jossa on musta vinoviivoitus. Viivoituksen alta paistaa numerot 120...

Minulla oli mielessä myös kommentoida PJ:n palstalla EU:n asedirektiiviä ja uusinta älyväläystä totaalista lyijykieltoa hauleihin ja patruunoihin. En jaksa edes kuvitella millaisen älämölön se olisi aiheuttanut joiltakin.

Mutta: asiaakin.
Kerhotoimintaa ylipäätään on hyvä välillä pohtia. Siksi kirjoitinkin tuonne jäsenosiolle vähän pohdintaa kerhotoiminnasta yleisesti.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Viimeksi muokattu: 02.01.2020 08:39 : jaki.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Bemaristi 4/2019 02.01.2020 20:12 #7238

  • henkari
  • henkari hahmo
  • Offline
  • New Member
  • Viestejä: 5
Täällä kun on elämää, niin kysynkin, että minkälaisilla toimenpiteillä tuonne jäsenosioon saa tunnarit? Joskus joulukuussa 2018 ensimmäisen kerran tunnuksia kyselin annetuista sähköpostiosoitteista, mitään vastausta saamatta, saati sen jälkeisiinkään tiedusteluihini.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.287 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top