Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

E39 520i steptronic automatic vm. 2002 laatikon vikavalo yrittää viestittää jotain 02.02.2021 21:30 #7890

BMW E39 520i vm. 2002 steptronic automaticilla ajettu 250.000. Muutama viikko sitten vaihteiston varoitusvalo syttyi heti tallista liikkeelle lähdön jälkeen. Sammutus ja ihmettely ohjekirjan kanssa, mitähän se voisi indikoida. ”Ota yhteys BMW-huoltoon, kaikki vaihteet eivät välttämättä toimi”. No ajetaan sitten ainakin tämä keikka niillä numeroilla, jotka pelaa. Auto käyntiin, valo kateissa ja toiminta normaalia. Itse ajattelin tuon jälkeen lootassa olevan jotain menossa tukkoon vanhojen öljyjen vuoksi tai öljyn määrässä vajausta, joten mennäänpä vaihdattamaan uudet öljyt ja suodatin, sillä öljyt ja kaikki vaihteiston muutkin palikat olivat tehtaan jäljillä. Motonet -korjaamolla suoritettiin täydellinen vaihteiston öljynvaihto: pohja auki, vanhat öljyt pois, huuhtelu, uusi suodatin ja tiiviste, uudet öljyt ja jokin pieni määrä lisäsuoja-ainetta sisään, 490 euroa. Kaikki hyvin jonkin aikaa, mutta tänään heti tallista peruutettaessa vikavalo syttyi. Ajelin sen jälkeen laajassa pihassamme, jolloin mittarivalotaulussa ei näkynyt vaihteiston merkkivalon kohdalla mitään (pitäisi näkyä P, R, N, D tai steptronicin valittuna ollessa 1-5 numerot) eikä steptronic -valinta toiminut, muuten kyllä. Takaisin talliin ja hetken meditoinnin jälkeen päätin vielä ajaa lisää selvittääkseni, mitkä vaihteet on pelissä. Eipä onnistunut tutkimus, sillä taas kaikki toimii niin kuin pitääkin. Talli on kylmä ja lämmitin lohkolämmittimellä 2 tuntia (ulkona -12) ennen ajateltua ajoa. Sitä vaihtoehtoa, että lähdetään markkinoille ja laitetaan mahdollinen ajoittainen vika kiertoon ei meillä ole, sillä auto on muuten ikäisekseen loistavassa kunnossa ja tavoitteena on olla loppukäyttäjä.
Jotenkin on kuitenkin semmoinen kutina, että ongelma ei ole itse laatikon sisällä, sillä niin juoheaa ja äänetöntä toiminta on. Eli missä on boksi, joka toimintaa ohjaa että näkisi mallin numerosarjan ja voisi aluksi samalla ruiskuttaa elektroniikkadeodoranttia liittimiin? Käytettyjen boksien hinnat on vajaasta 50 eurosta ylöspäin, niin voisihan sitä ostaa boksin reserviin, ettei jäätäisi kairaan, jos vika ärtyisi pahaksi jonain päivänä. Löytääkö merkkiliikkeen tai halvemmankin korjaamon testeri ongelman, jos se ei ole testivaiheessa päällä?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

E39 520i steptronic automatic vm. 2002 laatikon vikavalo yrittää viestittää jotain 03.02.2021 16:37 #7892

Tuon ikäisissä BMW:n testeri ei välttämättä anna ns järkevää = oikeaa vika- analyysiä.
Eikös EGS:n yksikkö sijaitse moottotilassa oikeassa takanurkassa DME:n kaverina, laatikon alla. Sieltä vaan kaivelemaan.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

E39 520i steptronic automatic vm. 2002 laatikon vikavalo yrittää viestittää jotain 04.02.2021 06:37 #7895

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 254
Jostakin muistelen lukeneeni, että joskus oireita on aiheuttanut kytkentäongelmat vaihdekepin sähköliittimissä.

Varsinkin nyt kun lämpötila vaihtelee reilusti, ja vielä jos käyttää sisätilalämppäriä, liittimiin vois kondensoitua kosteutta joka sitten häritsee toimintaa.

Kenties liitosten läpikäynti ja puhdistus saattais auttaa. Kuka tietää...

Ja voisi olla jopa halvempaa kun mahdollinen laatikon täysremppa.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Havis.
  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.170 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top