Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: E91 330 xd tour turbon elektroninen ohjausboxi

E91 330 xd tour turbon elektroninen ohjausboxi 17.07.2017 19:54 #5377

Onko kovinkin yleinen ongelmalaite?
Edellisissä viesteissä jo olikin juttua kaasun pitkästä viiveestä kun tyhjäkäynniltä polkaisee. Olen jo muutamasta "varmasta lähteestä" kuullut, että em boxin vikaantuminen aiheuttaa juuri tuollaisia oireita.
Kun olen kysellyt ko varaosia turboon, niin on tarjottu kokonaista turbopakettia jossa boxi on mukana. Nyt kun tutkin netin ihmeellisestä maailmasta samaa asiaa, niin kas kummaa. Löytyyhän sinne koko boxia ja myös säätömoottoreita ja matoruuveja erikseen.

Orggis boxi autossa näyttäis olevan HaneyWell:n tekele ja Ebay:stä löysin Hella:n tekemän, hintaa puolitoista sataa rahaa. Jos boxin tai koko turbon vaihtaa, tarvii uusi laite koodata autoon sopivaksi.

Onko kellä tuoretta tietoa/kokemuksia aiheesta?

Autolla ajettu nyt mittarin mukaan 257 thkm
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 xd tour turbon elektroninen ohjausboxi 17.07.2017 20:51 #5378

  • Clavurion
  • Clavurion hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 70
Yleisin vika noissa on johdotuksen irtoaminen liittimen ja piirilevyn väliltä (identtinen ongelma, jota esim. E39 ABS-purkeissa), mutta silloin turbo on kyllä käytännössä kokonaan pois pelistä, kun yhteys katkeaa. Moottorin ja matoruuvin välykset voi tuoda pientä viivettä, mutta senkin pitää olla melko paha, että kunnolla ajossa huomaa. Omassa E53:ssa yksi servon johdotus irtosi ja sain sen juotettua Alusol:lla. Samalla vaihdoin moottorin ja matoruuvin (www.noweturbo.pl), kun servo oli levällään.

Jos lähdet uutta purkkia ostamaan, niin huomioi, että noita runko- ja elektroniikkaosia on melkoinen valikoima ja molempien pitää olla oman kanssa identtinen. Identtisen servon vaihto ei tarvi koodausta, toimii sukkana.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 xd tour turbon elektroninen ohjausboxi 18.07.2017 08:46 #5379

Voisko olla niin, että turbon säädettävä mekaaniikka on vaan mennyt niin jäykäksi ettei servo jaksa kunnolla hoitaa hommiaan?

Pääsin tutkimaan vastaavanlaisen turbon auki leikattua havaintomallia alan liikkeessä ja onhan siinä melkoinen määrä liikkuvia osia haasteellisissa olosuhteissa.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 xd tour turbon elektroninen ohjausboxi 18.07.2017 15:58 #5381

  • Clavurion
  • Clavurion hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 70
Kari Aspiola kirjoitti:
Voisko olla niin, että turbon säädettävä mekaaniikka on vaan mennyt niin jäykäksi ettei servo jaksa kunnolla hoitaa hommiaan?

Pääsin tutkimaan vastaavanlaisen turbon auki leikattua havaintomallia alan liikkeessä ja onhan siinä melkoinen määrä liikkuvia osia haasteellisissa olosuhteissa.

Onhan se mahdollista. En tiedä, kuinka ahtaassa paikassa tässä tuo servo on, jos sen säätötangon irrottaisi servosta. Toimiva siivikko liikkuu tangosta tosi kevyesti käsin.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 xd tour turbon elektroninen ohjausboxi 18.07.2017 18:06 #5382

Tarviipas koklata tuotakin konstia, ei ole pahassa paikassa, hyvin pääsee kokeilemaan.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 xd tour turbon elektroninen ohjausboxi 18.07.2017 19:37 #5383

  • Clavurion
  • Clavurion hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 70
Ja hommaa valmiiksi uusi E-sokka, kun se irrottaessa singahtaa jonnekin konehuoneen syövereihin. :silly:
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 xd tour turbon elektroninen ohjausboxi 20.07.2017 18:33 #5387

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 142
  • Vastaanotettu kiitos 1
Jumi ei ole tuossa säätöykskössä vaan turbon johdinsiivissä (liekkö oikea sana). Niihin kertyy karstaa.
Muutama tuollainen tuli vahingossa elvytettyä, kun ajoin tesitproseduurin Istalla. Siinä ajetaan niitä johdinsiipiä ääriasentojen välillä ja, kas kummaa pari autoa tuli tuolla kuntoon, kun karstat lähti liikkeelle :)
Jos tuo säätöyksikkö leviää, siitähän tulee pysyvä vikakoodi.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 xd tour turbon elektroninen ohjausboxi 06.08.2017 19:49 #5449

Tänään viimein ehdin tutkimaan turbon säätömekanismia. Tuo olikin hyvä muistutus niistä pikalukoista, tumpuloin peräti 2 kpl pikalukkoja konehuoneen pohjalle. Onneksi mulla on hyllyssä yks samanlainen turbo, josta lainasin. Ei tarvinnut alkaa ruuvaamaan pohjamuoveja irti sen takia.

Säätöyksikön puolella ei ollut mitään merkittävää välystä ja turbon puolellakin säätövipu liikkui tosi kevyesti laidasta laitaan. Turbon puolella olevassa säätövivun akselissa oli kylläkin reilu välys (arviolta muutama kymppi = kymmenesosamilli)

Sanokaas kuinka pitkä viive vastaavassa autossa on vielä normaalin rajoissa, tilanteessa jossa esim paikaltaan tyhjäkäynniltä polkaistaan kaasupoljinta D-asennossa? Itsellä kun on kokemusta tästä E91 330 xd:stä ja E39 530 da:sta ja edellisen kanssa ei ollut vatsaavaan ongelmaa lainkaan. Jos pitäis kuvailla viiveen pituutta, niin 2 sekuntia vois olla aika liki, liikennetilanteessa se tuntuu kyllä tuskallisen pitkältä... :evil:
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 xd tour turbon elektroninen ohjausboxi 07.08.2017 00:08 #5450

  • Clavurion
  • Clavurion hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 70
Näissä uudemmissa on kaikissa väistämättä hieman enemmän viivettä tekniikasta ja päästörajoista johtuen. Todellisen ilmantuoton (lambda säilyy) täytyy ensin nousta ja sen mukaan ruiskutusta lisätään. Vanhemmissa viive on pienempi, mutta alkuvaiheessa syöttöä on todellisuudessa puhtaaseen palamiseen riittävää ilmamassaa enemmän.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 0.207 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top