Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: E91 330 Da tour neliveto harkinnassa

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 30.01.2017 20:21 #4619

Nykyinen E39 alkaa kaipaamaan päivitystä uudempaan rautaan. Olen harkinnut otsikon mukaista peliä jostain 2008 vuoden paikkeilta. Moottorin lohko näyttäis muuttuneen perinteisestä valurautaisesta kevyempään alumiinilohkoon. En nyt ole ihan vakuuttunut alumiinilohkojen käytöstä dieseleissä varsinkaan rivikutosessa. Onko teillä parempaa tuoretta tietoa, miten nuo ovat menestyneet käytössä?

Onko jotain erityistä huolenaihetta ko autossa mikä pitäis huomioida ennen ostopäätöstä?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 31.01.2017 19:45 #4621

  • Clavurion
  • Clavurion hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 91
Eipä noiden lohkojen kansa ole isompaa ongelmaa ollut ainakaan kutoskoneissa, nelareissa ilmeisesti joitakin ongelmia sylinteriputkien kanssa.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 31.01.2017 21:59 #4622

Huomasinkin, että sehän on bensakutonen M54-kone jossa on lohko tehty magnesiumista ja alumiiniseoksesta. Dieseli M57 lohko on kokonaan alumiiniseosta ja ilmeisesti nicalis tms sylinterit.

en.wikipedia.org/wiki/BMW_N52
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 02.02.2017 23:11 #4627

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 191
Itsekin on tullut pohdittua nykyiselle E39:lle mahdollista seuraajaa aika ajoin. Näissä mietinnöissä E91 on ollut mukana, ainakin toistaiseksi. E61 en halua ja sitä uudempi 500-sarjalainen on liian kallis.

Omat ajokokemukset E91:stä ovat vähäiset. Olen kokeillut lyhyesti takavetoista 325i:tä. Kone oli hieno, mutta sisustan laatuvaikutelma jäi selkeästi exclusive-varustellusta E39:stä. Myös tavaratilan pienuus ja sisämelu olivat negatiivisia yllätyksiä.

Hitaana hämäläisenä taidan vielä ylläpitää tuota rippikouluikäistä 530da:ta ja katsella pari vuotta tapahtuuko esimerkiksi verotuksessa mitään.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 04.02.2017 15:47 #4633

  • Jussi ///
  • Jussi /// hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • 332
  • Viestejä: 35
  • Vastaanotettu kiitos 3
Meillä ollut perheessä noita käyttöautoina sekä itsellä että vaimolla useita. Eikä juuri mitään moitittavaa eikä varsinaisia vikoja. Kolmelitrainen on ajossa SELKEÄSTI pirteämpi menemään kuin kaksilitrainen ja äänimaailmaltaan mukavampi, Facelift kone 180 kW on jo varsin kiva B)

Jussi ///
Jussi Mikkola
rahastonhoitaja
BMW Club Finnland
Offizieller BMW Club
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 10.02.2017 06:41 #4678

  • 7252
  • 7252 hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 62
Mulla on tuo avo versio E93 ja vaihdoin omani e46 cabriosta. E46 oli 2.2 ja uusi nyt sitten mallisarjan tehokkain ennen M3:sta, 335i, eli vähän off topic kun bensoja.

Alkuun en oikein lämmenyt samalla tavalla autoon kun jotenkin viehättää nuo vanhemmat mallit, mutta kun tuohon on kasvanut niin hyvä auto se on.

Osia saa hyvin, ne eivät ole mahdottoman kalliita, mutta hieman varauksella kuitenkin.

Tuo 330 kutonen on kyllä kehuttu hyväksi moottoriksi ja jos niikseen tulee niin piristettyä saa aika helposti.

Ei noissa taida olla liiemmin mitään isompia ongelmia ollut.

Jos auto on DPF:llä (niin kuin varmasti onkin), niin tuo on kallis investointi (Diesel Particle Filter) ja se on syytä tarkastaa/vaihtaa jos on lähellä 200tkm.

Jos on todella paljon lyhyttä ajoa niin menee tukkoon nopeasti. Voihan sen tietysti poistattaa ja kokeilla onnea katsurilla.. ;)

Loota näissä tais olla ZF:n 6HP26, joka on hyvä laatikko, kestää viritystä ja muutenkin aika pommin varma, öljyn vaihto on syytä tehdä 150tkm kohdalla, niin saa huolettomia kilometrejä.

Mutta siis kaiken kaikkiaan, hyvä auto.
E93 335i Sapphire Black Metallic
E38 740i Arktissilber Metallic
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 02.04.2017 11:57 #4950

No

Nyt on autoyksilö tarkastelun kohteena valmistusvuodelta 2008. Siinä ilmeisestikin on vielä "rautamoottori" (231 hp).

Kysymys: Kun kyseinen auto on alunperin toimitettu tehtaalta Italiaan, niin pitäiskö siihen tehdä jotain merkittäviä päivityksiä/muutoksia Suomen olosuhteiden takia?

Teen huomenna maanantaina osto- tai ostamatta jättämispäätöksen autosta. :huh: :woohoo:
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 02.04.2017 15:53 #4951

  • HKM
  • HKM hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 123
^ Ehkä pohjoisen mallin huohotin? Pari Italian tuontia omistaneena,niin en yllättyisi,jos penkin lämmittimet olisi unohtunut tehtaalle. Ja makarooneissa voi löytyä pakkelia hieman normaalia enemmin :evil: (ei välttämättä).
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 02.04.2017 16:20 #4952

Joo

Etupenkin lämppärit siitä puuttuu, mutta siitä järkytyksestä olen jo melkein toipunut. Uusia isompia miinusmerkkisiä ylläreitä ei sais enää tulla.... :whistle:
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 02.04.2017 18:46 #4953

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 171
  • Vastaanotettu kiitos 1
Kannattaa yrittää selvittää huoltohistoria.
Aika monesta Italiantuonnista on tullut selvitettyä, ja yllättävän monessa ei (autokauppiaiden harmista välittämättä) kilometrit pidä paikkansa.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 03.04.2017 01:34 #4954

  • Clavurion
  • Clavurion hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 91
Itsellä myöskin liian paljon huonoja kokemuksia Italian tuonneista, enkä niihin sen vuoksi itse sekaantuisi. Eikö Saksan valkoimasta löydy sopivaa?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 03.04.2017 08:28 #4955

Tää peli on tuotu Suomeen muutama vuosi sitten ja on Suomen rekisterissä. Hintapolitiikka näyttäis nyt olevan (Suomen taantuman takia) sellainen, että tuollaisen auton tuonti Saksasta ei hintamielessä ole kovin kannattavaa.

Tänään on tarkoitus tutkia auton huoltohistoria, käydä koeajolla, sekä nostaa auto nosturille ja tutkia alusta.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 03.04.2017 08:59 #4956

Pyysin myyjää selvittämään/tarkastamaan, ettei moottorin ohjaukseen ole päivitetty mitään ylimääräisiä lastutuksia. Hän lupasi hoitaa asian, kuten myös auton katsastuksen. Katsastus on vielä voimassa, mutta auto tarvii leimata parin kuukauden sisällä.

Näkyisköhän auton todelliset ajetut kilometrit samalla vaivalla?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 03.04.2017 09:08 #4957

  • HKM
  • HKM hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 123
Kari Aspiola kirjoitti:
Pyysin myyjää selvittämään/tarkastamaan, ettei moottorin ohjaukseen ole päivitetty mitään ylimääräisiä lastutuksia. Hän lupasi hoitaa asian, kuten myös auton katsastuksen. Katsastus on vielä voimassa, mutta auto tarvii leimata parin kuukauden sisällä.

Näkyisköhän auton todelliset ajetut kilometrit samalla vaivalla?

Jos muutokset on tehty kaikkiin (kolmeen?) "moduuliin",niin kilometrien varmistaminen itse autosta on varmaankin mahdotonta. Tuossa tuli tapaus vastaan,jossa mittarilukema oli vähän alle 200tkm. Muistaakseni valo/korimoduulilta löytyi lukema 368tkm :evil:
Viimeksi muokattu: 03.04.2017 09:10 : HKM.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 03.04.2017 21:32 #4959

Tein kaupat autosta tänään.

Koeajossa:

- auto tuntui kaikinpuolin jämäkältä ja toimivalta
- moottorin hieno murina tuntui musiikilta (moottorifriikin korviin)
- ainoa miinus oli älyttömät 19 tuuman muotivanteet ja lätyn ohuet kesärenkaat
- rengasmelu tuntui 100:n nopeudessa aika voimakkaalta (verrattuna E39:iin)
- koeajon perusteella mittarin kilometrit todennäköisesti pitää paikkansa

Seuraavaksi:

- etsin 8J17 tuuman BMW orggisvanteet ja rakennan niistä kesänakit alle (onko kellä sellaisia nurkissa?)
- tarvii löytää jostain hiljaiset (< 70 db) suvikumit 225/R45 17 .
- autoliike tekee muutaman sovitun pikkukorjauksen ja vuosikatsastuksen
- haen leimatun auton viikon päästä
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 07.04.2017 20:49 #4971

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 191
No niin, uutta alla!

Jos olisin sinun kengissäsi, laittaisin cold climate-huohottimen tykötarpeineen. Ihan vain mielenrauhan vuoksi, vaikka moni kai ajelee ilmankin.

Onko tässä moottorissa imusarjassa läpät? Jos on, poistattaisin.

Siinä ehkä ne kriittisimmät, niiden jälkeen nukkuisin jo hyvin.

Renkaiksi voin lämpimästi suositella Goodyear Eagle F1 Asymmetrical 2:sta. Itselläni koossa 235/45 17 e39:n alla aivan loistavat kaikin puolin.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 08.04.2017 19:07 #4991

Haen auton maanantaina liikkeestä (silloin on sovitut puutteet korjattu ja tuore katsastusleima) ja keskiviikkona sitten kiinteän vetokoukun asennukseen. Täytyypä sitte tutkia noita kylmän paikan varusteiden statuksia tarkemmin, mahdollisia imuläppiä unohtamatta.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 08.04.2017 23:19 #4993

  • Clavurion
  • Clavurion hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 91
Ehditkö jo tutustuessa tutkia hehkujen kunnon ja nouseeko lämmöt ajossa?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 09.04.2017 07:35 #4994

Hehkut lienee jonkinmoisessa kunnossa, en ainakaan huomannut käynnistyksessä mitään häikkää. Tosin noilla kilsoilla lienee syytä jo harkita hehkujen uusimista viimeistään ensi syksynä. Nykyisessä E39 530 da:ssa oli aikanaan samoilla kilsoilla jo muistaakseni 2 tai 3 hehkua kuollut.
Lämmöt nousi ja pysyi normaalina koko vajaan tunnin kestäneen koeajosession ajan, kaikki mahdolliset tehoasetuksetkin tuli kokeiltua. Tuntui olevan kaikki hevoset töissä tarvittaessa..... B)
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 09.04.2017 18:44 #5000

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
HKM kirjoitti:
Kari Aspiola kirjoitti:
Pyysin myyjää selvittämään/tarkastamaan, ettei moottorin ohjaukseen ole päivitetty mitään ylimääräisiä lastutuksia. Hän lupasi hoitaa asian, kuten myös auton katsastuksen. Katsastus on vielä voimassa, mutta auto tarvii leimata parin kuukauden sisällä.

Näkyisköhän auton todelliset ajetut kilometrit samalla vaivalla?

Jos muutokset on tehty kaikkiin (kolmeen?) "moduuliin",niin kilometrien varmistaminen itse autosta on varmaankin mahdotonta. Tuossa tuli tapaus vastaan,jossa mittarilukema oli vähän alle 200tkm. Muistaakseni valo/korimoduulilta löytyi lukema 368tkm :evil:

Eli valomoduuli vaihdettu toisesta autosta ilman ohjelmointia? Todelliset kilsat sen alle 200 000 km? Ihan mahdollista


hietase kirjoitti:
...Renkaiksi voin lämpimästi suositella Goodyear Eagle F1 Asymmetrical 2:sta. Itselläni koossa 235/45 17 e39:n alla aivan loistavat kaikin puolin.

Goodyearin ohella oman kokemuksen pohjalta Hankook Ventus Evo on sen verran hyvä että niitä voin suositella.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 09.04.2017 18:50 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 12.04.2017 21:09 #5023

Nyt on saatu autoon alle uudet suvikumit Nokian Halla Blue 2 225/45R17 ja 17 X 8 saksalaiset vanteet. Ajotuntuma muuttui aika radikaalisti (paremmaksi) entisiin Continental Eagle run&flat. Suuri oli myös muutos rengasmelun suhteen, nyt ei kaipaa enää kuulosuojaimia motarillakaan.

Kiinnostaiskin nyt tietää miksi noita juoksu&lettuja (run&flat) renkaiden ominaisuuksia niin hehkutetaan? Minun tapauksessa kyse on nimenomaan käyttöautosta, ei mistään rata-ajopelistä.... :dry:
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 13.04.2017 19:11 #5032

Korjaus edelliseen ne auton alta poistetut kumit ovat Good Year Eagle run&flat, eikä Contit. Ne ovat nyt pestynä tallissa ja joutaisivat pois nurkista jos joku on kiinnostunut.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E91 330 Da tour neliveto harkinnassa 15.04.2017 18:08 #5035

Lättyrenkaat myyty!
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 0.334 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top